Klik "LIKE" jika suka TUK KIYAI: ISU SEMASA

Klik "IKUT" untuk teman TUK KIYAI

Sembang & Pesanan

http://tokkiyai.freeshoutbox.net/

RUNDING ROYALTI YES, RUNDING POLITIK NO - NIK AZIZ

Label:


Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menerima baik jika Perdana Menteri mahu berunding dengan PAS untuk membolehkan royalti minyak diberikan kepada Kelantan.

Tetapi, beliau menolak rundingan politik antara PAS dengan Umno dan menyifatkan ianya perkara lama.

"Itu (royalti) memang hak Kelantan, cuma nak tentu bila ahli Parlimen kita pergi Kuala Lumpur bolehlah runding," katanya kepada wartawan semalam.

Nik Aziz ketika diminta memberi respon berhubung kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kelmarin bahawa Umno sanggup berunding dengan PAS untuk kepentingan umat Islam negara ini, menegaskan rundingan itu tidak perlu sama sekali sebaliknya Umno harus menukar dasar kebangsaan yang dibawanya kepada dasar Islam.

Beliau juga menyifatkan pelawaan Najib itu sebagai isu lama yang sudah tidak perlu ditimbulkan lagi.

"Itu cerita lama. Nak berunding apa lagi? Kalau nak jaga Islam lebih baik dia (Umno) buat sebagaimana yang disebut. Tukar dasar daripada dasar kebangsaan kepada dasar Islam. Barulah benar-benar nampak yang kita ni ikhlas dengan Islam," tegasnya.

Kata Nik Aziz, Kelantan di bawah pemerintahan PAS sudah hampir 20 tahun mengamalkan dasar Islam dan berjaya mendidik rakyat untuk menuruti ajaran Islam yang dibawa Nabi Muhammad saw.

Beliau tidak menolak kemungkinan isu itu sengaja ditimbulkan Najib menjelang pilihanraya kecil Bagan Pinang di Negeri Sembilan untuk mengumpan rakyat.

Kerusi DUN Bagan Pinang kosong selepas penyandangnya, Azman Mohd. Nor, 52, dari Barisan Nasional (BN) meninggal dunia akibat jangkitan dalam darah di Hospital Pakar Seremban (SSH) di sini Jumaat lalu.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-12, Allahyarham Azman menang selepas mendapat 6,430 undi mengalahkan calon Pas, Ramli Ismail dengan majoriti 2,333 undi.

"Boleh jadi isu ini timbul sekarang ini sebagai umpan pilihanraya," katanya.

Dalam hal pilihan raya ini, beliau yakin PAS akan meletakkan calon dalam pilihan raya kecil itu namun perkara itu akan diputuskan di peringkat Pusat.

Nik Aziz berkata, adalah penting untuk PAS bertanding kerana pilihanraya merupakan satu medan untuk parti itu menyebarkan dakwah Islam melalui kempennya. Oleh itu ujarnya, PAS tidak harus melepaskan peluang untuk menegakkan ajaran Islam.

"Kita tunggu keputusan PAS pusat dan saya pun belum dimaklumkan," katanya.

"Tapi setiap kali berlakunya pilihanraya kita akan masuk kerana PAS ni bawak Islam di seluruh dunia. Jadi di mana sahaja ada ruang untuk sebar Islam, kita akan guna. Bila ada pilihanraya, kita boleh sampaikan ISlam melalui ceramah dan kempen kita," katanya pada satu sidang media di pejabatnya di Kota Darul Naim, di sini, semalam.

Dalam pada itu, beliau merakamkan ucapan terima kasih kepada kerajaan pusat kerana menyediakan peruntukan bagi pembangunan negeri ini, khasnya di kawasan Dewan Undangan Negeri Manek Urai.

Beliau berkata, peruntukan itu adalah wajar memandangkan ianya meupakan tanggungjawab kerajaan pusat.

"Saya ucap terima kasih kepada Kerajaan Pusat yang memberi peruntukan dan telah menolong Kelantan dalam pelbagai bidang kerana itu adalah konsep federalisme.

"Kelantan walaupun di bawah PAS tak terlepas daripada Malaysia, jadi segala hasil dibahagikan ke seluruh negeri termasuk Kelantan," katanya.

SUMBER di sini.

Comments (2)

Tuan....suruh Najib bayar Royalti RON dulu pada Kelantan...

Niki ajis ni tamak jugak ye..pasal nak satu bangsa dan agama tolak. Tapi pasal royalti yang memang bukan dalam kelantan dan diperairan antarabangsa nak pulak.

Kalau doa dia ni aku rasa dah tak mustajab dah....

Selagi dia ni hidup..nasiblah ko orang kelantan tak akan majulah Islam. Isle akan mundur dikelantan dan tak boleh jadi contoh kat kaum lain dan agama lain.

RUNDING ROYALTI YES, RUNDING POLITIK NO - NIK AZIZ
Rabu, September 09, 2009 | Author: Tuk Kiyai

Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menerima baik jika Perdana Menteri mahu berunding dengan PAS untuk membolehkan royalti minyak diberikan kepada Kelantan.

Tetapi, beliau menolak rundingan politik antara PAS dengan Umno dan menyifatkan ianya perkara lama.

"Itu (royalti) memang hak Kelantan, cuma nak tentu bila ahli Parlimen kita pergi Kuala Lumpur bolehlah runding," katanya kepada wartawan semalam.

Nik Aziz ketika diminta memberi respon berhubung kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kelmarin bahawa Umno sanggup berunding dengan PAS untuk kepentingan umat Islam negara ini, menegaskan rundingan itu tidak perlu sama sekali sebaliknya Umno harus menukar dasar kebangsaan yang dibawanya kepada dasar Islam.

Beliau juga menyifatkan pelawaan Najib itu sebagai isu lama yang sudah tidak perlu ditimbulkan lagi.

"Itu cerita lama. Nak berunding apa lagi? Kalau nak jaga Islam lebih baik dia (Umno) buat sebagaimana yang disebut. Tukar dasar daripada dasar kebangsaan kepada dasar Islam. Barulah benar-benar nampak yang kita ni ikhlas dengan Islam," tegasnya.

Kata Nik Aziz, Kelantan di bawah pemerintahan PAS sudah hampir 20 tahun mengamalkan dasar Islam dan berjaya mendidik rakyat untuk menuruti ajaran Islam yang dibawa Nabi Muhammad saw.

Beliau tidak menolak kemungkinan isu itu sengaja ditimbulkan Najib menjelang pilihanraya kecil Bagan Pinang di Negeri Sembilan untuk mengumpan rakyat.

Kerusi DUN Bagan Pinang kosong selepas penyandangnya, Azman Mohd. Nor, 52, dari Barisan Nasional (BN) meninggal dunia akibat jangkitan dalam darah di Hospital Pakar Seremban (SSH) di sini Jumaat lalu.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-12, Allahyarham Azman menang selepas mendapat 6,430 undi mengalahkan calon Pas, Ramli Ismail dengan majoriti 2,333 undi.

"Boleh jadi isu ini timbul sekarang ini sebagai umpan pilihanraya," katanya.

Dalam hal pilihan raya ini, beliau yakin PAS akan meletakkan calon dalam pilihan raya kecil itu namun perkara itu akan diputuskan di peringkat Pusat.

Nik Aziz berkata, adalah penting untuk PAS bertanding kerana pilihanraya merupakan satu medan untuk parti itu menyebarkan dakwah Islam melalui kempennya. Oleh itu ujarnya, PAS tidak harus melepaskan peluang untuk menegakkan ajaran Islam.

"Kita tunggu keputusan PAS pusat dan saya pun belum dimaklumkan," katanya.

"Tapi setiap kali berlakunya pilihanraya kita akan masuk kerana PAS ni bawak Islam di seluruh dunia. Jadi di mana sahaja ada ruang untuk sebar Islam, kita akan guna. Bila ada pilihanraya, kita boleh sampaikan ISlam melalui ceramah dan kempen kita," katanya pada satu sidang media di pejabatnya di Kota Darul Naim, di sini, semalam.

Dalam pada itu, beliau merakamkan ucapan terima kasih kepada kerajaan pusat kerana menyediakan peruntukan bagi pembangunan negeri ini, khasnya di kawasan Dewan Undangan Negeri Manek Urai.

Beliau berkata, peruntukan itu adalah wajar memandangkan ianya meupakan tanggungjawab kerajaan pusat.

"Saya ucap terima kasih kepada Kerajaan Pusat yang memberi peruntukan dan telah menolong Kelantan dalam pelbagai bidang kerana itu adalah konsep federalisme.

"Kelantan walaupun di bawah PAS tak terlepas daripada Malaysia, jadi segala hasil dibahagikan ke seluruh negeri termasuk Kelantan," katanya.

SUMBER di sini.
This entry was posted on Rabu, September 09, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 komen:

On 9 September 2009 5:11 PTG , perakkome berkata...

Tuan....suruh Najib bayar Royalti RON dulu pada Kelantan...

 
On 9 September 2009 6:44 PTG , Awanama berkata...

Niki ajis ni tamak jugak ye..pasal nak satu bangsa dan agama tolak. Tapi pasal royalti yang memang bukan dalam kelantan dan diperairan antarabangsa nak pulak.

Kalau doa dia ni aku rasa dah tak mustajab dah....

Selagi dia ni hidup..nasiblah ko orang kelantan tak akan majulah Islam. Isle akan mundur dikelantan dan tak boleh jadi contoh kat kaum lain dan agama lain.