Klik "LIKE" jika suka TUK KIYAI: ISU SEMASA

Klik "IKUT" untuk teman TUK KIYAI

Sembang & Pesanan

http://tokkiyai.freeshoutbox.net/

CERITA/BERITA TERKINI

Zaid tidak mungkin masuk tong najis lagi...

Label:


PUTRAJAYA: Umno tidak akan menerima bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim untuk menyertai semula parti itu, kata Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

“Zaid, kita buang dia. Kita nak bawa dia balik buat apa?,” kata Tengku Adnan ketika ditanya peluang Zaid sekiranya ingin kembali kepada UMNO.

“Dia juga akan bagi masalah. Kita tidak suka orang yang beri masalah. Kita hendak orang yang masuk parti kita, parti komponen Barisan Nasional (BN), orang-orang yang menjiwai perjuangan bukan untuk mencapai sesuatu bagi diri masing-masing," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Konvo Kanak-kanak Tabika/Taska KEMAS sekitar Putrajaya, di sini pada Sabtu.

Pada 8 November lalu, Zaid telah menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan meletak semua jawatannya dalam parti itu berikutan dakwaan bahawa pemilihan parti itu tidak telus.

Namun, Zaid yang dipecat dari UMNO pada Disember 2008 dan menyertai PKR enam bulan selepas pemecatannya, sehingga kini belum menyatakan untuk kembali ke pangkuan UMNO dan hanya dilaporkan bercadang untuk menubuhkan parti politik yang baru. - BERNAMA

-Mstar

PRU 13. Angka sial buat BN?

Label:

Oleh Ustaz Saiful Bahri

13 menjadi angka kegemaran Pak Lah apabila membubarkan parlimen pada 13 Februari 2008, dan plat keretanya bernombor 13. Ternyata Pak Lah tersilap percaturan apabila Barisan Nasional mencipta rekod terburuk dalam sejarah Malaysia merdeka.

Malaysia juga pernah dalam sejarahnya menghadapi perbalahan kaum yang berlaku pada 13 mei 1969. Setiap kali datang 13 Mei, kerajaan berkesempatan melangsungkan agenda kempen perpaduan atau agenda propaganda, menakutkan rakyat agar kekal bersatu-padu.

Heran juga. Ketika manusia berada di alaf millennium, ketika Malaysia memiliki menara kembar tertinggi di dunia dan kini kearah membina pencakar langit 100 tingkat, masih ada manusia mempercayai metos, tahyul dan khurafat. Tetapi apabila ramai orang mempercayai dan meyakininya menyebabkan timbullah rasa ketakutan dan phobia terhadap angka tersebut.

Bagaimana pula dengan PRU-13. UMNO-BN sekarang macam cacing kepanasan. Mereka sudah phobia dengan angka 13 itu. Walaupun mereka mengaku kuat, tetapi kepercayaan yang mereka akan tumbang menyelinap dicelah hati mereka. Najib tahu, kerana itulah beliau menyuarakan akan mempertahankan UMNO-BN meskipun berkecai tulang.

Ketika Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini bagaimana DATUK NOOR AZAM (Bekas Setiausaha Politik kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad) berkata: TIADA lagi esok untuk kita!

Kuasa politik kita yang dominan yang diwarisi sejak zaman Melaka dan dipegang kuat selama 54 tahun akan hilang. Berdasarkan realiti dan sentimen politik pengundi sekarang, bencana politik ini akan terjadi pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13.
Paling lama, dua tahun saja lagi! Ada orang percaya dan hampir percaya, angka 13 membawa bencana.

Ahli Parlimen DAP, Teo Nie Ching, ketika melawat pejabat Harakah mengatakan, beliau "yakin dan percaya UMNO tidak akan mendapat undi masyarakat Cina pada PRU ke-13."

Dizaman TV di Malaysia yang banyak menayangkan cerita-cerita hantu dan khurafat ini akan menyegarkan kembali kepercayaan lama meskipun tahyul. Kepercayaan angka 13 membawa sial ini menapak sejak sekian lama.

Kepercayaan angka 13 dianggap sial berasal dari pengetahuan kuno bernama Kabbalah. Kabalah merupakan sebuah ajaran mistis kuno, yang telah dihimpun oleh Dewan Penyihir tertinggi rejim Fir’aun yang kemudian diteruskan oleh para ahli sihir dan pengamal perubatan mistik khususnya oleh kaum Zionis-Yahudi yang kemudian mengangkatnya menjadi satu gerakan politik dan agama yang sekarang ini, ajaran Kabbalah telah menjadi trend baru di kalangan selebriti dunia.

Bangsa Yahudi sebagai pemelihara Kabbalah. Di Marseilles, Perancis Selatan, mereka telah membukukan ajaran Kabbalah. Mereka juga dikenal sebagai kaum yang gemar bermain dan menilik angka-angka (numerologi), sehingga mereka dikenal pula sebagai sebagai kaum Geometrian. Dalam kepercayaan Kabbalah, angka 13 menempati posisi suci, sebab itu banyak digunakan dalam berbagai simbol dan arsitektural.


Menurut mereka, angka 13 merupakan salah satu angka suci yang mengandung berbagai daya magis dan sisi religius, bersama-sama dengan angka 11 dan 666. Sebab itu, dalam berbagai simbol terkait Kabbalisme, mereka selalu menyusupkan unsur angka 13 ke dalamnya. Penyisipan simbol angka 13 terbesar sepanjang sejarah manusia dilakukan kaum ini ke dalam lambang negara Amerika Serikat. The Seal of United States of America yang terdiri dari dua sisi (Burung Elang dan Piramida Illuminati) sarat dengan angka 13.

Bagi orang cina kedua angka itu tiada ‘ong’ dan dianggap sial. Pusat perniagaan yang memilki bangunan tinggi di China, tidak ada yang namanya lantai 13 dan 14.. Di Barat, angka 13 juga dianggap membawa bencana. Anda tidak menjumpai lantai 13. Biasanya, setelah angka 12 terus diloncat ke 14. Atau dari 12, 12a dulu baru 14. Begitu juga tidak ada nama jalan di Amerika yang menggunakan 13th Street atau 13th Avenue .Fenomena ini terdapat di banyak negara dunia.

Di dalam Kristian, angka 13 ini mengingatkan mereka akan kisah perjamuan terakhir, di mana murid yang ke-13 berkhianat terhadap Jesus. Angka 13 jika bersamaan waktunya dengan hari Jum'at (hari yang oleh orang Kristen dipercaya sebagai hari kematian Jesus) dianggap sial dua kali lipat (Fiday 13). bangsa Amerika rupa-rupanya juga menganggap angka 13 sebagai angka yang harus dihindari.

Angka 13 memang sering diartikan sebagai angka sial, angka yang berhubungan dengan dunia mistik, dan juga penyembahan terhadap Lucifer. Napoleon Bonaparte, Paul J. Getty, dan Franklin Delano Roosevelt sangat percaya dengan kesialan angka 13 ini sehingga selalu menghindari makan malam dengan 13 orang.

Paul Hoffman, di dalam Smithsonian Magazine (Febr, 1987), menyatakan jika fobia terhadap angka 13 ini telah menelan biaya satu miliar dollar AS pertahun karena fobia itu telah menyebabkan orang mangkir dan membatalkan keberangkatan kereta dan pesawat terbang, serta mengurangi aktivitas perdagangan di setiap tangal 13 setiap bulannya.

Bagi orang Islam, mempercayai semua ini adalah khurafat dan boleh membawa kepada syirik. Tetapi bagi ahli UMNO-BN sudah menjadi desas-desus, sudah menjadi api dalam sekam yang PRU-13 BN akan menjadi Be End. Sebab itulah mereka menjadi ketakutan menghadapi PRU 13 ini.

Bagi Pas perjuangan menegakkan Islam ini perjuangan yang berterusan sehingga ke Hari Kiamat. Tiada jalan mudah maupun jalan singkat. Tetapi janji Allah Swt pasti benar bahawa perjuangan Islam itu akan menang di dunia maupun diakhirat. Dan kepercayaan bahawa UMNO sebagai Parti Keramat juga khurafat. Di harapkan ulama UMNO mendidik ahlinya agar menjauhi khurafat ini dan dibimbangi kalau orang ramai dok ratib bahawa PRU 13 adalah bencana politik buat UMNO-BN, nescaya Allah akan memperkenankannya dan PR akan ke mahligai Putrajaya dan Najib akan demam tak kebah-kebah. Rasulullah Saw menyebut akan hadis qudsi yang bermaksud : “ Aku mengikut syak sangka hambaku”. Bersangka baiklah terhadap Allah Swt dan I’Allah, Allah akan memperkenankan doa kita. Tapi doa siapakah antara PR & BN yang makbul buat Pru-13 nanti?

Suami amuk guna pedang samurai

Label:

(Gambar : Rumah mangsa)

Kerja bodoh!! Bertindak melulu tanpa usul periksa. Kalau betul si isteri ada kekasih gelap, bertindaklah dengan bijaksana. Kalau dah jadi macam ni, lokaplah jawabnya...

Saya petik:

[KS] KUANTAN – Perasaan cemburu seorang suami terhadap isteri yang disyaki beralih cinta kepada lelaki lain sampai di kemuncak apabila dia bertindak menyerang ahli keluarga kekasih isterinya itu dengan sebilah pedang samurai semalam.

Kejadian pukul 9.30 pagi di tingkat satu, Blok D Flat Alor Akar di Lorong Alor Akar di sini itu mengakibatkan seorang pengasuh kanak-kanak, Suzziana Mohd. Hopiah, 24, suaminya, Mohd. Taufik Abdul Razak, 36, dan kanak-kanak lelaki yang diasuh wanita itu, Anas Safian Efa Rizal, 3, cedera parah.

Suzziana cedera di kepala, luka lengan kiri dan belakang badan. Mohd. Taufik pula diserang di kepala dan lengan kiri manakala Anas Safian luka di kepala dan tangan kiri. Ibu jari kanak-kanak itu juga hampir putus dan kaki kirinya patah.

Difahamkan, ketika kejadian, suspek yang ditemani dua rakannya telah naik angin lalu mengamuk apabila lelaki yang disangka kekasih gelap isterinya tiada di rumah tersebut. Lelaki itu, Shahrul Ridzwan, 20, merupakan adik Suzziana.

Shahrul Ridzwan yang berada di Dungun, Terengganu ketika kejadian kemudian telah pergi ke sebuah balai polis di situ untuk memberi keterangan pada pukul 4 petang semalam. Isteri suspek pula gagal dikesan.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd. Jasmani Yusoff berkata, kejadian dikatakan berpunca ekoran suspek tidak berpuas hati selepas mendakwa Shahrul Ridzwan telah melarikan isterinya.

Katanya, suspek bersama dua lagi rakannya pergi ke rumah mangsa dengan menaiki sebuah kereta.

“Sebaik pintu dibuka oleh seorang anak angkat Suzziana, suspek terus bertanyakan di mana adik Suzziana berada. Suami mangsa yang mendengar kekecohan tersebut keluar dari bilik.

“Suspek yang naik angin terus menetak suami mangsa dengan sebilah pedang samurai,” katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang (IPK) di sini semalam.

Perangai Perempuan macam inilah yang menghancurkan Kerajaan Selangor!!

Label:


Hamidah mendapat tumpuan apabila Ketua Bahagian MCA Kapar Song Kee Chai membuat laporan polis pada 11 Ogos lalu, di mana beliau mendakwa beliau (Hamidah) mengeluarkan surat-surat sokongan bagi membantu syarikat milik suaminya mendapat beberapa kontrak dari MPK.


Manusia seperti Hamidah Mat Som inilah yang merosakkan nama baik kerajaan Pakatan Rakyat.


Oleh Rahmah Ghazali


DUN SELANGOR SHAH ALAM: Kerajaan negeri Selangor hari ini mengesahkan pemecatan ahli Majlis Perbandaran Klang (MPK), Hamidah Mat Som yang terlibat dengan kontroversi surat sokongan yang menyelubungi negeri ini sejak beberapa bulan lalu.

Langkah ini diambil berikutan pemecatan terhadap seorang lagi ahli MPK, Tee Boon Hock yang melakukan kesalahan yang serupa Ogos lalu.

Menjawab pertanyaan Yap Ee Wah (BN-Sg Pelek), ahli exco negeri untuk kerajaan tempatan Ronnie Liu memberitahu Dewan Undangan Negeri bahawa keputusan itu dibuat ketika mesyuarat exco kerajaan negeri ke 30, yang tarikhnya tidak pula diketahui.

"Mesyuarat itu mengesahkan bahawa beliau (Hamidah) dipecat dan diputuskan sepucuk surat pemecatan akan dihantar oleh pejabat menteri besar," kata Liu.

Hamidah mendapat tumpuan apabila Ketua Bahagian MCA Kapar Song Kee Chai membuat laporan polis pada 11 Ogos lalu, di mana beliau mendakwa beliau (Hamidah) mengeluarkan surat-surat sokongan bagi membantu syarikat milik suaminya mendapat beberapa kontrak dari MPK.

Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini pernah berkata bahawa laporan audit akan dijalankan terhadap MPK bagi menyiasat dakwaan-dakwaan itu.

Sementara itu, Tee dipecat selepas beliau didapati mengeluarkan surat-surat sokongan kepada sebuah syarikat di mana anaknya mempunyai kepentingan.

Sumber: kerajaanrakyat

Adik Sultan Brunei saman peguam kerana mencuri harta miliknya

Label:

NEW YORK - Gara-gara terlalu percaya, adik kepada Sultan Brunei memberikan kunci istananya kepada seorang peguam Britain termasyhur bersama isterinya, menyebabkan mereka mencuri lebih AS$4.5 juta (RM14 juta) harta putera itu.

Peguam, Thomas Derbyshire dan isterinya didakwa atas tuduhan pecah amanah selepas mencuri daripada majikan mereka, Putera Jefri Bolkiah, 56, yang melantik kedua-dua pesalah untuk menjaga asetnya.

Putera Jefri mengemukakan saman kepada pasangan itu yang dituduh menjalankan tujuh skim untuk mencuri harta putera itu, termasuk menggunakan AS$3.1 juta (RM10 juta) daripada wang miliknya untuk membeli sebuah rumah di California.

Perbicaraan kes saman itu mendedahkan sedikit sebanyak gaya hidup mewah Putera Jefri, iaitu antara individu paling kaya di dunia yang pernah memiliki lebih 2,000 kereta, 600 hartanah, sembilan pesawat dan lima kapal.

Pasangan peguam itu menolak tuduhan yang dikenakan ke atas mereka dan mengemukakan saman balas bagi menuntut hutang sebanyak AS$7.4 juta (RM22 juta) daripada Putera Jefri.
-sinarharian

Dua gadis ini dalang pecah rumah

Label:

Gadis setan!! Sanggup mencuri bersama teman lelaki demi membeli dadah...

Saya petik:

[HM] SERDANG: Dua gadis yang berusia awal 20-an dikesan menjadi dalang kes pecah rumah siang hari dengan menjadikan beberapa rumah flat kos rendah di kawasan yang disewa mereka di daerah ini sebagai sasaran utama.

Malah, kedua-dua gadis terbabit yang juga penagih dadah tegar bekerjasama dengan teman lelaki masing-masing untuk menjalankan jenayah itu bagi menampung kos membeli dadah.

Sumber polis berkata, kumpulan empat geng pecah rumah itu diberkas selepas memecah masuk sebuah rumah di flat PKNS, di sini, kira-kira jam 12 tengah hari, semalam.

“Sebaik masuk dengan mengumpul pintu, mereka menyelongkar rumah berkenaan sebelum melarikan barang berharga antaranya telefon bimbit dan wang tunai. Malah, suspek turut melarikan perkakas rumah termasuk tong gas.


“Semua barangan berkenaan disimpan di rumah sewa mereka yang terletak berhampiran,” katanya.

Menurutnya, kejadian itu hanya disedari pemilik rumah berkenaan selepas pulang dari bekerja kira-kira jam 1 tengah hari.

SERDANG: Dua gadis yang berusia awal 20-an dikesan menjadi dalang kes pecah rumah siang hari dengan menjadikan beberapa rumah flat kos rendah di kawasan yang disewa mereka di daerah ini sebagai sasaran utama.

Malah, kedua-dua gadis terbabit yang juga penagih dadah tegar bekerjasama dengan teman lelaki masing-masing untuk menjalankan jenayah itu bagi menampung kos membeli dadah.


Sumber polis berkata, kumpulan empat geng pecah rumah itu diberkas selepas memecah masuk sebuah rumah di flat PKNS, di sini, kira-kira jam 12 tengah hari, semalam.

“Sebaik masuk dengan mengumpul pintu, mereka menyelongkar rumah berkenaan sebelum melarikan barang berharga antaranya telefon bimbit dan wang tunai. Malah, suspek turut melarikan perkakas rumah termasuk tong gas.


“Semua barangan berkenaan disimpan di rumah sewa mereka yang terletak berhampiran,” katanya.


Menurutnya, kejadian itu hanya disedari pemilik rumah berkenaan selepas pulang dari bekerja kira-kira jam 1 tengah hari.

“Mangsa yang juga seorang warga Nepal berusia 26 tahun dan bekerja di kilang berhampiran rumahnya terkejut apabila mendapati kediamannya dipecah masuk sebelum melaporkan kejadian berkenaan di balai polis berhampiran.

“Berdasarkan laporan awal, mangsa mendakwa kerugian lebih RM800,” katanya.Susulan itu, anggota polis menjalankan siasatan sebelum terserempak gadis terbabit dan pasangannya dalam keadaan mencurigakan. Berikutan itu, polis menahan semua mereka sebelum siasatan dilakukan di rumah disewa mereka.


“Hasilnya polis menemui semua barang berharga milik mangsa dan beberapa barangan lain serta perkakas yang digunakan bagi tujuan pecah rumah. Suspek yang disoal siasat mengaku semua barang dalam rumah itu hasil rompakan.

“Siasatan lanjut mendapati semua suspek berusia antara 18 hingga 28 tahun. Kedua-dua lelaki pasangan gadis terbabit berasal dari Sabah, manakala gadis itu warga tempatan.

“Semua suspek yang positif dadah ketika ujian air kencing direman dan disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana melakukan jenayah samun,” katanya.

(Gambar sekadar hiasan)

Shamrin Fotograf meninggal dunia

Label:


UALA LUMPUR - Vokalis utama kumpulan Fotograf, Mohd. Shamrin Abdul Samad, 45, meninggal dunia pada pukul 6 petang semalam dipercayai akibat kegagalan fungsi jantung.

Vokalis tersebut dikejarkan ke hospital selepas dia rebah ketika bermain bola sepak di padang bola Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru di sini petang semalam.

Beliau disahkan meninggal dunia di Hospital Pakar Al-Islam, Kampung Baru.

"Sewaktu sedang bermain bola, dia mengangkat tangan dan membongkok seperti mahu mengikat tali kasutnya.

"Dia kemudian pitam dan dikejarkan ke hospital," ujar Riot, bekas anggota kumpulan Kool yang turut berada di padang ketika itu.

-kosmo

"Hangpa (wartawan) pembohong! Kata saya tak turun padang. Buat berita kata ayam busuk sebab tak ada bekalan air" - MB Kedah

Label:


ALOR SETAR , 11 Nov. : Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak hilang sabar apabila Kerajaan Negeri terus didakwa bersikap lepas tangan dalam menangani isu banjir selain beliau sendiri dituduh tidak turun padang melawat mangsa.

Selepas mesyuarat Exco berakhir semalam, Azizan menafikan kenyataan berhubung tuduhan itu dengan nada agak keras.

“Orang cakap lain, lain ditulis. Buat kerja ikutlah cara halal, tulis bohong sana sini, itu kerja haram,” katanya, dituju kepada wartawan tertentu disifatkan berat sebelah dalam menulis.

Wakil media elektronik yang menjadi sasaran Azizan mempertahan kenyataan disiarkan.

Azizan dengan nada tinggi berkata, apa dilaporkan berhubung isu banjir itu adalah pembohongan.

“Hari pertama di Padang Terap, saya redah banjir. Setiap hari balik lewat malam menjengah mangsa, cuma wartawan tidak ikut,” katanya.

Wartawan lain pula bertanya mengenai peruntukan Kerajaan Negeri kepada mangsa.

Dengan lantang Azizan menjelaskan, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sudah pun memberi bantuan wang tunai kepada mangsa banjir di Kedah.

"Kena tanya Timbalan Pengerusi UMNO Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah," katanya.

Azizan juga meminta wartawan merujuk Majlis Keselamatan Negara (MKN) Negeri Kedah mengenai diskaun bil air.

Azizan enggan melayan sebarang pertanyaan mengenai banjir di Kedah dan minta soalan lain dikemukakan.

“Saya tak nak campur tangan hal orang lain dan saya tidak suka orang lain campur tangan di Kedah atau dalam urusan saya,” katanya.

Apabila wartawan terus menerus bertanyakan isu banjir, Azizan dengan wajah serius dan marah enggan melayan sebarang pertanyaan.

Ketika berjalan menghampiri pintu keluar bilik sidang media, Azizan ditempelak soalan daripada wartawan media elektronik yang enggan mengalah.

Barangkali terasa dirinya diprovokasi, Azizan membalas: “Hangpa pembohong! Kata saya tidak turun padang, buat berita kata ayam busuk sebab tak ada bekalan air. Pertikai peruntukan dan bantuan Kerajaan Negeri, sedangkan kita salurkan menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kedah."

"Lain kali buat kerja ikutlah cara Islam,” katanya sambil berlalu pergi.

Katak jadi teman si cilik ini...

Label:

(Gambar: Mohd Muqri bersama katak kesayangannya)


Hahaha... pelik!! Mungkin bagi budak lain yang berusia 5 tahun berminat untuk bermain playstation tetapi lain pula bagi si cilik ini.

Besar sungguh katak di Pasir Mas ye....

Saya petik:

[HM] PASIR MAS: Berbanding kanak-kanak seusianya yang lebih gemar memelihara burung atau kucing sebagai haiwan peliharaan, Mohd Muqri Ramli, 5, pula mempunyai minat pelik apabila menjadikan katak seberat 1.3 kilogram (kg) sebagai ‘temannya’.

Menurutnya, meskipun ramai geli melihat apatah lagi memegang katak tetapi dia tidak sedikit pun berasa sedemikian kerana menganggap amfibia jinak itu sebagai comel dan tidak berbahaya.

Harian Metro yang berkunjung ke rumahnya di Kampung Chica Tinggi itu mendapati ramai penduduk datang melihat katak terbabit berikutan saiznya agak besar berbanding katak biasa ditemui.

Mukhriz berkata, katak belaannya itu sentiasa menjadi perhatian ramai termasuk rakan-rakannya yang singgah daripada sekolah tetapi kebanyakan daripada mereka takut memegangnya.

“Saya tidak berasa geli memegangnya kerana sudah biasa malah menganggapnya sebagai teman baik dan memanggilnya dengan gelaran ‘Chica’.

“Walaupun orang ramai geli tetapi bagi saya katak ini istimewa kerana tidak mengganggu orang lain yang datang membeli di kedai runcit emak saya,” katanya.

Sementara itu, bapa Muqri, Ramli Jaafar, 53, berkata dia pada awalnya menemui katak itu berdekatan sekolah dan membawanya pulang untuk ditunjukkan kepada anaknya.

Katanya, kerana tidak mahu membuangnya, dia memberinya kepada Mohd Muqri untuk dijadikan peliharaan kerana menganggapnya sebagai istimewa berdasarkan saiznya yang luar biasa.

“Memang ada rakan daripada bangsa Cina dan Siam yang mahu membelinya tetapi ditolak kerana anak saya tidak membenarkannya.

“Sehingga kini, katak terbabit dijaga olehnya kerana menganggapnya sebagai teman istimewa malah turut disayanginya,” katanya mengenai katak sepanjang hampir 0.4 meter itu.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perhilitan Kelantan, Pazil Abdul Patah, berkata katak ditemui di Pasir Mas itu jenis katak biasa iaitu daripada spesis Limnonectus yang boleh mencapai tumbesaran antara 10 hingga 15 sentimeter.


Sultan Kelantan, Nik Aziz Berangkat ke Mekah

Label:

Semoga Kerajaan Kelantan maju di bawah naungan al-Sultan dan pimpinan Tuan Guru Datuk Nik Aziz.

Saya petik:

[SK] KOTA BHARU - Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V dan Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat selamat berangkat ke Tanah Suci Makkah bagi menunaikan rukun Islam kelima semalam (10 Nov).

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengelola Istana Kelantan, Datuk Abdul Halim Ahmad beliau berharap semoga Tuanku akan selamat berangkat dan pulang ke tanah air.

“Sama-sama kita mendoakan kesejahteraan baginda,” ujarnya.

Baginda berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 3.00 petang, sementara Nik Aziz dari Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra melalui penerbangan pertama 6.15 pagi semalam.

Turut serta Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Aiseri Alias, Mufti Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Shukri Mohamad, dan Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Mohd Nassuruddin Daud.

Nik Aziz ketika ditemui media di kediamannya petang semalam berharap, rakyat seluruhnya mendoakan kesejahteraan rombongan ke Tanah Suci agar selamat pergi dan kembali.

“Tak apa tak datang (hantar) ramai-ramai pun, doa pun sudah cukup,” ujarnya sambil tersenyum ceria.

Sultan Muhammad Ke-V dijadualkan berangkat pulang ke negara ini pada 23 November nanti.

Perkosa pelajar dalam stor makmal, pelaku dapat habuan hari ini

Label:

Semoga mendapat pengajaran daripada kes ini!!

Saya petik:

[KS] KOTA KINABALU - Seorang bekas guru sekolah rendah swasta dijatuhi hukuman penjara 18 tahun dan dua sebatan bagi setiap satu dari dua kesalahan memperkosa seorang pelajar perempuan Singapura berusia 11 tahun.

Hakim Mahkamah Sesyen Duncan Sikodol memerintahkan hukuman penjara itu ke atas Adrian Simon berjalan serentak.

Adrian, 31, memperkosa pelajar tersebut, ketika itu muridnya, di bilik stor makmal sains SRS Datuk Simon Fung di Likas antara Februari dan Mac, 2010; antara 2.10 petang dan 3.30 petang.

Dia melakukan kesalahan yang sama di tempat yang sama pada 26 Mac 2010 pada pukul 10.25 pagi.

Kedua-dua tuduhan dibuat di bawah Seksyen 376(2)(e) Kanun Keseksaan. - Bernama

(Gambar sekadar hiasan)

Zaid perlu kikis sifat merajuk "ala umno" , kata Tim. Pengerusi PKR Kedah

Label:

(Gambar: Wan Salleh Wan Isa)

ALOR SETAR - Datuk Zaid Ibrahim perlu mengikis sifat merajuk ’ala UMNO’ sekiranya ikhlas berjuang atas platform PKR.

Timbalan Pengerusi PKR Kedah, Wan Salleh Wan Isa berkata, tindakan Zaid menarik diri bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR dan meletak semua jawatan dalam parti hanya disebabkan kecewa dengan kegagalan parti menangani manipulasi dalam pemilihannya adalah tidak tepat kerana proses itu lebih dianggap ‘pemilihan keluarga’ semata-mata.

Menurutnya, beliau mendapat maklumat daripada Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) yang menjelaskan tiada seorang pun dalam kalangan pucuk pimpinan parti campur tangan dalam urusan pemilihan.

“Zaid harus faham, ini pertandingan keluarga, mengapa perlu heboh kepada media cakap ada orang manipulasi pemilihan parti, sedangkan beliau boleh membuat aduan kepada JPP atau pucuk kepimpinan tertinggi?

“Saya fikir Zaid tidak perlu rasa cemburu dengan calon pesaing jawatan Timbalan Presiden lain dan sekiranya benar-benar ikhlas berjuang untuk parti, tidak perlu meletak semua jawatan dan hebohkan masalah dalaman parti kepada media,” katanya sewaktu dihubungi semalam.

Wan Salleh berkata, beliau secara peribadi tidak bersetuju dengan tindakan Zaid meletak semua jawatan dalam parti hanya disebabkan kecewa dan sebagai seorang pejuang, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu seharusnya menolak kepentingan peribadi berbanding parti.

Menurutnya, terdapat tiga faktor yang dirasakan menyumbang kepada kekurangan undi diperolehi Zaid dalam proses pemilihan setakat ini iaitu orang baru, keyakinan ahli PKR sendiri terhadap calon yang berkhidmat lebih lama dan faktor masa.
-SinarHarian

300,000 RELA bakal selamatkan BN di Selangor?

Label:

PAS berharap sasaran membuat penambahan mendadak anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) kepada 300,000 di Selangor menjelang 2011 tidak mempunyai kaitan dengan agenda BN yang didakwa cuba menawan Selangor melalui undi pos.

Ketua penerangan parti itu Idris Ahmad berkata angota pasukan itu tidak harus menjadi "tiket untuk mereka didaftar sebagai pengundi pos" dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

"PAS memang meragui kewibawaan undi pos dalam setiap kali pilihan raya kerana ia adalah simpanan tetap BN.

"Sudah lama PAS menuntut undi pos dihapuskan kerana kita mempunyai bukti daripada bekas anggota tentera yang bertugas selama ini tidak tahu siapa yang undi kertas mereka," kata Idris (kiri).

Kelmarin, RELA Selangor dilaporkan mensasarkan peningkatan sekali ganda keahliannya untuk mencapai 300,000 orang menjelang akhir tahun ini berbanding 153,000 orang pada masa ini.

Pengarah RELA negeri Khairi Mohd Alwee dilaporkan berkata, pelbagai usaha telah dilakukan termasuk menggerakkan Briged Muda RELA di kesemua sembilan daerah di negeri itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Idris memberikan teguran keras kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya "telus dan jangan menjadi tali barut BN" ketika mengendalikan urusan pilihan raya.

Katanya, sebelum ini, mengejutkan apabila 18,493 pemilih, khususnya di negeri Pakatan Rakyat, 'hilang layak undi awam' dalam rang daftar pemilih suku ketiga 2010.

"PAS menganggap ini adalah tindakan untuk mengepung supaya tembok Umno-BN tidak runtuh dan diserbu oleh Pakatan Rakyat di negara ini," katanya.

Sehubungan itu, Idris mengingatkan jentera pilihan raya PAS dan Pakatan di Selangor pada semua peringkat sentiasa mengambil berat berkaitan isu daftar pemilih serta memerhatikan senario pertambahan anggota RELA itu.

"Modus operandi untuk (BN) tawan Terengganu 2004 dahulu dengan menambah pengundi sedang berjalan di Selangor.

"BN terlalu mengidam Selangor, berbanding negeri-negeri lain, kerana Selangor lubuk emas dan balang oksigen Umno," kata Idris lagi.

-Malaysiakini

BBC dakwa Fazley miliki Ph.D Palsu

Label:

LONDON – University of Wales di United Kingdom (UK) menggantung hubungannya dengan Kolej Antarabangsa Fazley (FIC) milik penyanyi Malaysia, Fazley Yaakob sehingga satu siasatan dilakukan.

Menurut satu laporan Perbadanan Penyiaran British (BBC), tindakan itu dilakukan ekoran kontroversi berkaitan dengan kelayakan akademik penyanyi tersebut yang dikatakan memiliki ijazah doktor falsafah (Ph.D) dan sarjana palsu dalam bidang pentadbiran perniagaan.

BBC dalam program Week In Week Out: University Challenged mendakwa Fazley memiliki Ph.D palsu dan kini mengendalikan kolej yang menawarkan kursus sarjana muda dari University of Wales.

Dalam program itu, Fazley dituduh memiliki kelulusan itu dari sebuah universiti palsu.
-kosmo

Tetak Ibu dengan kapak

Label:

(Gambar hiasan)
.
Ilmu Setan. Itulah ilmu yang dipelajari si anak sehingga ibu sendiri dibunuh dek kerana ilmu sesat yang dipelajari. Sesungguhnya syaitan dan iblis sentiasa membisikkan kepada manusia supaya melakukan kerosakan di bumi ini....

Saya petik:

[HM] PEKAN: Pemuda yang menetak kepala ibunya menggunakan kapak sehingga maut di Felda Chini Timur 1 di sini, kelmarin, memberi alasan berbuat demikian kerana ibunya itu jelmaan saka.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Yahaya Othman, berkata siasatan awal mendapati suspek berusia 23 tahun mengaku menetak ibunya, Che Wa Isa, 57, kerana kononnya mahu menghapuskan saka itu.

“Dalam keterangannya, suspek memaklumkan dia mendapat bisikan kononnya mangsa sudah lama mati dan yang hidup sekarang jasad dikuasai saka yang menyerupai ibunya.

“Oleh itu, suspek membunuh mangsa kerana mahu menghapuskan saka terbabit. Suspek juga mempertahankan perbuatannya yang dianggap tindakan betul mengikut kefahamannya berdasarkan beberapa buku mengenai menentang makhluk halus yang dibacanya,” katanya.

Menurutnya, suspek yang dilaporkan berperwatakan pendiam juga mendakwa mempelajari hal berkaitan iblis dan makhluk halus menerusi beberapa buku sejak empat bulan lalu selain membuat kajian sendiri.

“Bagaimanapun, suspek dipercayai menuntut ilmu salah apabila dia belajar tanpa guru di samping tidak merujuk mereka yang pakar dalam bab berkenaan,” katanya.

Hanya Azmin berpuas hati, kata Zaid Ibrahim

Label:


PETALING JAYA – Penyelewengan dan penipuan yang berlaku dalam pemilihan pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR) sekarang amat jelas dan disedari oleh semua calon namun Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim terus menafikannya.

Bekas calon Timbalan Presiden, Datuk Zaid Ibrahim berkata, beliau mengambil keputusan menarik diri bukan kerana keputusan pemilihan di Sabah tetapi beliau sudah lama menyedari penipuan dalam pemilihan terutamanya melibatkan calon Timbalan Presiden, Azmin Ali.

Menurutnya, Anwar melalui Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) secara terang bertindak berat sebelah dan sanggup melakukan apa sahaja demi memastikan kemenangan Azmin walaupun sebelum ini beliau melaung-laungkan satu pemilihan parti yang bersih.
Katanya, untuk membetulkan semula perkara ini, beliau menegaskan pencalonan Azmin harus dibatalkan selain meminta Anwar berundur kerana isu ini telah memecah-belahkan parti pada semua peringkat.

“Anwar dan Azmin adalah punca segala masalah, mereka telah jadikan perkara ini serius kerana sanggup buat apa sahaja kerana mahu memenangkan Azmin. Semua calon tidak berpuas-hati kecuali Azmin seorang sahaja.

“Bagaimana mahu memimpin negara sekiranya pemilihan parti pun tidak boleh dibuat dengan cara yang betul, jelas sekali PKR adalah sebuah parti yang amat lemah,” katanya pada sidang media di rumahnya semalam.

Zaid yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri menegaskan beliau tidak akan keluar dari PKR tetapi beliau akan terus berjuang untuk memastikan parti ini menjadi sebuah parti yang benar-benar boleh diterima rakyat.

Selain itu, Zaid turut mendesak PKR harus mempunyai satu barisan kepimpinan yang baru demi mengembalikan imej dan berupaya menjadi parti pembangkang yang kuat di negara ini serta kekal relevan dalam suasana politik negara.

“Saya harus cakap, jika PKR mahu ke hadapan, Anwar dan Azmin harus berundur, kita patut ada ketua baru, fokus yang baru dan kepimpinan yang baru,” katanya.

Ditanya sama ada Zaid melakukan semua ini kerana mahukan sesuatu, beliau menegaskan bahawa kemasukkannya dalam PKR bukan untuk main-main tetapi beliau mahukan satu perubahan politik demi masa depan negara ini.

“Dengan jujur saya cakap di sini, saya lakukan semua ini bukan untuk ‘show’, tetapi saya menegakkan kebenaran kerana jelas penyelewengan telah berlaku, jadi saya perlu bersuara,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi calon Timbalan Presiden, Mustaffa Kamil Ayub turut mendesak agar pemilihan parti dibatalkan kerana terdapat terlalu banyak kepincangan dan ini sekaligus menjejaskan integriti dan kredibilti JPP.

Katanya, oleh sebab itu, satu memorandum akan dihantar kepada Presiden, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Pengerusi JPP, Dr Molly Cheah untuk mempersoalkan sistem dan perjalanan yang amat jauh menyimpang daripada apa yang diharapkan.

“Saya mendesak supaya JPP mengistiharkan pemberhentian pemilihan 2010 dalam tempoh 48 jam dari masa penerimaan memorandum ini. Sekiranya tiada tindakan yang dibuat, kami akan mengambil tindakan yang lebih tegas demi mempertahankan prinsip keadilan.

“Saya percaya calon yang bertanding bersedia untuk membuktikan parti kita sebagai parti yang bersih, integriti dan demokratik untuk semua rakyat Malaysia,” katanya.
-sinarharian

Anak gadis trauma dirogol bapa ketika nyenyak tidur...

Label:

BAPA SETAN!!! Itulah ayat yang tepat bagi si bapa lahanat tersebut.


Saya petik:


[SH] PETALING JAYA – Seorang remaja berusia 14 tahun bukan saja trauma akibat dirogol, malah lebih menyedihkan apabila perlakuan rakus itu dilakukan sebanyak tiga kali oleh bapanya sendiri di rumah mereka di Taman Medan, di sini, sejak sebulan lalu.

Difahamkan dua kejadian terdahulu langsung tidak diketahui mangsa sehinggalah dia tersedar dari tidur pada Rabu lalu dan mendapati bapanya berada atas badannya dalam keadaan tanpa seurat benang.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, mangsa yang terkejut dan menyedari diri dirogol, terus menghubungi ibunya yang bekerja sebagai operator kilang untuk memaklumkan kejadian itu.

Menurutnya, laporan polis dibuat ibu mangsa, sebelum polis menahan suspek berusia 38 tahun itu di rumah mereka kira-kira jam 11 malam hari yang sama.

“Hasil soal siasat awal mendapati, suspek merogol anaknya sebanyak tiga kali, termasuk kejadian pada Rabu lalu.

“Ketiga-tiga kejadian itu dilakukan suspek ketika isterinya keluar bekerja bagi mengelakkan perbuatannya diketahui,” katanya, semalam.

Menurutnya, mangsa mendakwa sebelum ini, dia pernah bangun pagi dan mendapati dirinya bogel. Walaupun berasa pelik, dia langsung tidak mengesyaki apa-apa.

Katanya, perbuatan terkutuk suspek yang bekerja sebagai pemandu, bagaimanapun, terbongkar Rabu lalu, setelah suspek melakukan perkara sama ke atas mangsa.

Arjunaidi berkata, pihaknya sedang menjalankan siasatan lanjut, menjurus kepada pelbagai aspek, termasuk kemungkinan mangsa diugut bapanya (suspek) agar merahsiakan perkara tersebut.

“Selain itu, kita sudah menghantar mangsa ke hospital untuk pemeriksaan perubatan,” katanya.

Beliau berkata, suspek kini direman seminggu bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

Umno sajikan arak dan karaoke kepada orang asli?

Label:

(Gambar hiasan)


Saya petik:

[HD] KOTA BHARU - Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan semalam (8 Nov) diberitahu Umno didakwa menganjur program tidak sihat di penempatan Orang Asal semasa kempen pilihan raya kecil Dun Galas baru-baru ini.

Wakil kerajaan negeri mendedahkan program terbabit iaitu disko dan karaoke yang diadakan di penempatan terbabit.

Sedangkan kata anggota Exco, Abdul Fattah Mahmood kerajaan negeri melalui Jabatan Hal Ehwal Agama Islam cuba mendekatkan penduduk di penempatan terbabit dengan kefahaman agama.

Malah satu sumber lain pula memberitahu ada pihak dipercayai didalangi Umno membawa minuman arak dan disaji kepada penduduk Orang Asal.

“Kita membawa ustaz untuk mengajar mengenai agama kepada Orang Asal di penempatan mereka. Namun dalam masa yang sama Umno menganjurkan karaoke dan disko.

”Ini menggambarkan di satu ketika kerajaan bimbang gejala sosial begitu parah sekarang, dan dalam masa yang sama menganjur pula program menjurus kepada keruntuhan akhlak,” katanya menjawab soalan tambahan Wan Ahmad Lutfi Wan Sulaiman (PAS-Kemuning).

Sepanjang kempen pilihan raya kecil Galas, enam daerah mengundi membabitkan penduduk Orang Asal iaitu Lojing, Sungai Ber, Belatim, Balar, Bihai dan Hau dikawal ketat agensi kerajaan pusat diketuai Jabatan Hal Ehwal Orang Asli.

Jabatan itu difahamkan turut dibantu pasukan tentera dan Rela serta beberapa agensi lain milik kerajaan pusat.

Ketika menjawab soalan asal Abdul Halim Abdul Rahman (PAS-Chetok) Abdul Fattah berkata, kerajaan negeri telah menggubal beberapa enakmen bagi mengekang masalah sosial di negeri ini.

Katanya, enakmen tersebut memberi kuasa bagi mencegah kegiatan maksiat berlaku di negeri ini.

”Ketika kerajaan negeri berusaha keras bagi menangani gejala maksiat, sebaliknya perdana menteri pula mencetus idea mewujudkan hub hiburan malam.

”Biar pun program itu dicadangkan dalam bajet yang dibentangkan perdana menteri bagi merangsang pertumbuhan ekonomi, namun kesan kepada keruntuhan gejala sosial akan menjadi lebih parah.

”Apa yang dcadangkan itu secara tidak langsung akan menghancurkan masa depan generasi muda yang bakal menjadi pemimpin pelapis pada masa depan,” katanya.

Abdul Fattah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Ihsan, Belia, Sukan dan NGO berharap Datuk Seri Najib Razak mengkaji balik cadangan tersebut kerana impak negatif lebih besar.

Malah katanya, ramai pelajar Malaysia yang berada di luar negara menyatakan bantahan terhadap cadangan perdana menteri mewujudkan hub hiburan malam.

Kepincangan Pemilihan PKR: Giliran Mustaffa Kamil Ayub pula menarik diri?

Label:


Seorang lagi calon timbalan presiden PKR Mustaffa Kamil Ayub masih mempertimbangkan sama ada untuk menarik diri jika parti itu gagal menagani dakwaan “kelemahan dan penyelewengan” dalam pemilihan langsung PKR.

"Saya tidak tolak kemungkinan menarik diri. Ia bergantung kepada jawapan terhadap memo saya berhubung rungutan akar umbi yang melihat sendiri kelemahan dan penyelewengan dalam pemilihan parti,” katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

Mustaffa juga mengulangi gesaannya supaya PKR menangguhkan proses pemilihan sehingga segala kepincangan dan kelemahan di atasi.

Katanya, beliau akan menyerahkan memo kepada presiden parti, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) Dr Molly Chia memberikan butiran teroperinci seperti tarikh dan bentuk 'kepincangan' itu.

Naib presiden PKR itu bagaimanapun enggan mengulas lanjut tetapi berkata beliau akan mengadakan sidang media menjelaskan perkara berkenaan apabila memo sudah dihantar.
-Malaysiakini

Jual anak perempuan kerana hutang

Label:

(Gambar hiasan)


Saya petik:

[HM] KUALA LUMPUR: Angkara tidak dapat melunaskan hutang yang dipinjam daripada sindiket pinjaman wang haram atau along, seorang bapa tergamak menjadikan anaknya sebagai mangsa tebusan pinjaman yang dibuatnya.

Lebih menyedihkan, anaknya ketika itu baru berusia enam tahun dibawa ke ibu kota untuk dijadikan sebagai pelacur kanak-kanak sebelum diselamatkan dan kini ditempatkan di Rumah Amal Titian Kaseh (RTK).

Mangsa hanya mahu dikenali Nana, 14, berkata, hidupnya kini lebih gembira dan terurus apabila ditempatkan di rumah kebajikan dan tinggal bersama rakan-rakan yang kurang bernasib baik sepertinya.

Menurutnya, dia mahu melupakan kisah silamnya dan menerima segala ketentuan yang terjadi dalam hidupnya sebagai takdir yang perlu diterima selain dijadikan iktibar kepada yang lain.

“Saya masih mempunyai ibu dan adik-beradik lain. Ada antara mereka tinggal di rumah kebajikan lain sekitar ibu kota,” katanya ketika ditemui di rumah kebajikan yang didiaminya itu.

Katanya, hatinya sangat merindui keluarganya dan berharap kehidupannya akan kembali gembira seperti keluarga lain.

Sementara itu, Pengasas RTK, Sharifah Adlan berkata, alhamdulillah atas bimbingan dan ajaran di RTK, Nana dapat mengikut segala tunjuk ajar berlandaskan agama dengan mudah.

Menurutnya, Nana yang sebelum ini tidak bersekolah kini ditempatkan di sebuah sekolah menengah sekitar ibu kota bagi memastikan dia tidak ketinggalan dalam aspek pelajaran kerana pendidikan adalah antara perkara terpenting dalam kehidupan.

Katanya, dia tidak pernah menghalang Nana mahupun anak-anak jagaannya yang lain sekiranya ingin bertemu dengan sanak-saudara terdekat terutamanya menjelang Aidiladha.

[TERKINI] Zaid Ibrahim letak semua jawatan dalam PKR, tarik diri saingan timbalan presiden

Label:

KUALA LUMPUR, 8 Nov — Datuk Zaid Ibrahim meletakkan semua jawatan dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden di sebalik siri dakwaan pemilihan parti dicemari kecacatan dan tidak telus.

Keputusan Zaid itu, yang diumumkan selepas kira-kira 18 bulan menyertai PKR, dilihat akan memberi kesan ke atas parti, diterajui Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku penasihat, yang sedang berusaha untuk kembali pulih daripada kekalahan dua pilihan raya kecil berturut-turut dan selepas sekumpulan wakil rakyatnya keluar parti awal tahun ini.

Zaid berkata, beliau mengambil keputusan itu kerana tiada usaha di kalangan pucuk kepimpinan parti untuk menangani pelbagai isu manipulasi dan amalan-amalan pemilihan tidak adil meskipun isu terbabit telah dibangkitkan berulang kali.

“Saya ingin mengumumkan keputusan saya menarik diri daripada sebagai salah seorang calon yang bertanding jawatan timbalan presiden PKR dan kesemua jawatan yang dipegang dalam parti,” kata Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan ini dalam tulisan terbaru blognya, disiarkan awal pagi ini.

Zaid, bekas anggota Kabinet kerajaan pusat, menyertai PKR pertengahan tahun lalu. Beliau kini merupakan anggota Majlis Pimpinan Pusat (MPP) dan menganggotai Biro Politik.

Bagaimanapun beliau tidak menyebut sama ada akan kekal bersama PKR sebagai ahli biasa.

Pucuk kepimpinan parti itu sebelum ini termasuk yang terbaru semalam menafikan wujudnya sebarang elemen manipulasi dan penyelewengan dalam proses pemilihan secara langsung yang julung kali diadakan.

Dalam penafian kira-kira 4 petang semalam, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail menafikan wujudnya elemen manipulasi dengan kertas undi didakwa boleh dibeli sebagaimana didakwa blogger hujung minggu lalu.

Dalam saingan jawatan timbalan presiden, Zaid berhadapan dengan cabaran dua naib presiden Azmin Ali, yang didakwa mendapat sokongan dan restu Anwar, dan Mustaffa Kamil Ayub.

Selepas 87 cabang telah menyelesaikan proses pengundian Azmin berada jauh di depan khususnya selepas pemilihan cabang-cabang Sabah kelmarin dan semalam.

Penyokong-penyokong Zaid mendakwa wujud manipulasi undi dalam proses pemilihan cabang-cabang di Sabah, tetapi ia turut dinafikan oleh jawatankuasa pemilihan pusat.

Dalam tulisan terbaru ini, tegas Zaid, beliau ditawarkan menyertai PKR di bawah kepercayaan bahawa boleh menghidupkan politik kesedaran dan progresif selain memelihara dan mengembangkan nilai-nilai politik berprinsip dan budaya dianggap penting bagi mengembangkan demokrasi dan urus tadbir pemerintahan baik di negara ini.

“(Tetapi) saya silap,” kata Zaid yang sebelum ini pernah mengkritik tatacara pemilihan dan meminta sekretariat membetulkan kelemahan dan kekurangan yang wujud.

Malah beberapa pihak meminta agar pemilihan ditangguhkan sementara segala kelemahan dapat diatasi.

Zaid menambah, di sebalik pemilihan parti insiden-insiden yang disaksikan menunjukkan kepimpinan parti membiarkan kecacatan dan penyelewengan dalam proses pemilihan demi mencapai matlamat disasarkan.

“Saya pasti mana-mana parti politik yang membawa nilai palsu dan hipokrit sedemikian tidak akan berupaya menawarkan pembaharuan bermakna kepada rakyat negara ini,” kata beliau.

Meskipun memutuskan untuk meletakkan semua jawatan dalam PKR, Zaid berkata, beliau akan kekal berpegang pada perjuangan Pakatan Rakyat dan terus membawa isu-isu menyentuh rakyat jelata.

Pakatan Rakyat turut dianggotai DAP dan PAS.

“Akhirnya, saya berharap peminat-peminat taksub Anwar Ibrahim tidak lagi menganggap saya sebagai pengacau dalam usaha menuju Putrajaya. Saya ucapkan mereka semoga berjaya,” kata beliau yang bertindak sebagai penyelaras Pakatan Rakyat dalam proses mendaftarkannya sebagai perikatan yang sah.

Sambil mengucapkan terima kasih kepada kesemua ahli yang menyokongnya dan meletakkan kepercayaan terhadap perjuangan reformasi selama ini, kata Zaid, adalah sesuatu yang mengecewakan kerana tidak mampu untuk meneruskan usaha itu ekoran proses pemilihan yang cacat ini.
-themalaysianinsider

Perempuan ini seludup syabu dalam kemaluannya

Label:

(Gambar: Junporn Ampar, 29, warga Thailand ditahan di Bali kerana menyeludup syabu seberat 208 gram yang disimpan di dalam kemaluannya, dibungkus menggunakan kondom)


Manusia akan melakukan pelbagai cara dan helah untuk menjadi kaya. Jika cara yang digunakan menyalahi undang-undang, lambat laun akan kecundang jua. Mungkin sebelum ini si perempuan ini berjaya melepaskan diri, tetapi kali ini malang nasib tidak menyebelahinya. Mungkin penjara tempat istirehatnya selepas ini...Bayangkan dadah seberat 208 gram dimasukkan ke dalam alat sulit...GILA!!!

Saya petik:


[kompas.com] DENPASAR — Seorang wanita warga negara Thailand diamankan aparat Bea dan Cukai Bandara Ngurah Rai, Bali, karena berusaha menyelundupkan narkoba ke Bali. Modus tersangka tergolong baru dan nekad karena menyimpan narkoba di dalam kemaluannya.

Tersangka, Miss Junporn Ampar, 29, tiba di Bandara Ngurah Rai hari Sabtu (6/11/2010) pukul 14.00 Wita, menggunakan pesawat Thai Airways dengan nomor penerbangan TG 431. Saat memasuki ruang pemeriksaan X-ray, petugas Bea dan Cukai melihat gerak gerik tersangka yang mencurigakan.

"Tersangka terlihat gelisah dan buru-buru saat akan melewati pemeriksaan X-ray," ujar I Made Wijaya, Kepala Kantor Pengawasan dan Pelayanan Bea dan Cukai Ngurah Rai, saat konferensi pers di kantornya, Minggu (7/11/2010).

Setelah memeriksa tas ransel korban menggunakan ion scan, petugas menemukan indikasi kokain sebesar tiga persen. Untuk pemeriksaan yang lebih mendalam, petugas kemudian melakukan pemeriksaan badan di ruangan body search. Petugas menemukan ada benda mencurigakan di dalam kemaluan korban yang dibungkus kondom dan pembalut.

"Untuk proses pengeluaran kemudian tersangka dibawa ke Rumah Sakit BIMC," imbuh Made Wijaya. Petugas akhirnya menemukan barang bukti berupa sabu yang dibungkus menggunakan kondom seberat 208 gram. Tersangka akhirnya diamankan oleh aparat Bea dan Cukai untuk pemeriksaan lebih lanjut.
Zaid tidak mungkin masuk tong najis lagi...
Sabtu, November 13, 2010 | Author: Tuk Kiyai

PUTRAJAYA: Umno tidak akan menerima bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim untuk menyertai semula parti itu, kata Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

“Zaid, kita buang dia. Kita nak bawa dia balik buat apa?,” kata Tengku Adnan ketika ditanya peluang Zaid sekiranya ingin kembali kepada UMNO.

“Dia juga akan bagi masalah. Kita tidak suka orang yang beri masalah. Kita hendak orang yang masuk parti kita, parti komponen Barisan Nasional (BN), orang-orang yang menjiwai perjuangan bukan untuk mencapai sesuatu bagi diri masing-masing," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Konvo Kanak-kanak Tabika/Taska KEMAS sekitar Putrajaya, di sini pada Sabtu.

Pada 8 November lalu, Zaid telah menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan meletak semua jawatannya dalam parti itu berikutan dakwaan bahawa pemilihan parti itu tidak telus.

Namun, Zaid yang dipecat dari UMNO pada Disember 2008 dan menyertai PKR enam bulan selepas pemecatannya, sehingga kini belum menyatakan untuk kembali ke pangkuan UMNO dan hanya dilaporkan bercadang untuk menubuhkan parti politik yang baru. - BERNAMA

-Mstar

Links to this post
PRU 13. Angka sial buat BN?
Sabtu, November 13, 2010 | Author: Tuk Kiyai
Oleh Ustaz Saiful Bahri

13 menjadi angka kegemaran Pak Lah apabila membubarkan parlimen pada 13 Februari 2008, dan plat keretanya bernombor 13. Ternyata Pak Lah tersilap percaturan apabila Barisan Nasional mencipta rekod terburuk dalam sejarah Malaysia merdeka.

Malaysia juga pernah dalam sejarahnya menghadapi perbalahan kaum yang berlaku pada 13 mei 1969. Setiap kali datang 13 Mei, kerajaan berkesempatan melangsungkan agenda kempen perpaduan atau agenda propaganda, menakutkan rakyat agar kekal bersatu-padu.

Heran juga. Ketika manusia berada di alaf millennium, ketika Malaysia memiliki menara kembar tertinggi di dunia dan kini kearah membina pencakar langit 100 tingkat, masih ada manusia mempercayai metos, tahyul dan khurafat. Tetapi apabila ramai orang mempercayai dan meyakininya menyebabkan timbullah rasa ketakutan dan phobia terhadap angka tersebut.

Bagaimana pula dengan PRU-13. UMNO-BN sekarang macam cacing kepanasan. Mereka sudah phobia dengan angka 13 itu. Walaupun mereka mengaku kuat, tetapi kepercayaan yang mereka akan tumbang menyelinap dicelah hati mereka. Najib tahu, kerana itulah beliau menyuarakan akan mempertahankan UMNO-BN meskipun berkecai tulang.

Ketika Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini bagaimana DATUK NOOR AZAM (Bekas Setiausaha Politik kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad) berkata: TIADA lagi esok untuk kita!

Kuasa politik kita yang dominan yang diwarisi sejak zaman Melaka dan dipegang kuat selama 54 tahun akan hilang. Berdasarkan realiti dan sentimen politik pengundi sekarang, bencana politik ini akan terjadi pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13.
Paling lama, dua tahun saja lagi! Ada orang percaya dan hampir percaya, angka 13 membawa bencana.

Ahli Parlimen DAP, Teo Nie Ching, ketika melawat pejabat Harakah mengatakan, beliau "yakin dan percaya UMNO tidak akan mendapat undi masyarakat Cina pada PRU ke-13."

Dizaman TV di Malaysia yang banyak menayangkan cerita-cerita hantu dan khurafat ini akan menyegarkan kembali kepercayaan lama meskipun tahyul. Kepercayaan angka 13 membawa sial ini menapak sejak sekian lama.

Kepercayaan angka 13 dianggap sial berasal dari pengetahuan kuno bernama Kabbalah. Kabalah merupakan sebuah ajaran mistis kuno, yang telah dihimpun oleh Dewan Penyihir tertinggi rejim Fir’aun yang kemudian diteruskan oleh para ahli sihir dan pengamal perubatan mistik khususnya oleh kaum Zionis-Yahudi yang kemudian mengangkatnya menjadi satu gerakan politik dan agama yang sekarang ini, ajaran Kabbalah telah menjadi trend baru di kalangan selebriti dunia.

Bangsa Yahudi sebagai pemelihara Kabbalah. Di Marseilles, Perancis Selatan, mereka telah membukukan ajaran Kabbalah. Mereka juga dikenal sebagai kaum yang gemar bermain dan menilik angka-angka (numerologi), sehingga mereka dikenal pula sebagai sebagai kaum Geometrian. Dalam kepercayaan Kabbalah, angka 13 menempati posisi suci, sebab itu banyak digunakan dalam berbagai simbol dan arsitektural.


Menurut mereka, angka 13 merupakan salah satu angka suci yang mengandung berbagai daya magis dan sisi religius, bersama-sama dengan angka 11 dan 666. Sebab itu, dalam berbagai simbol terkait Kabbalisme, mereka selalu menyusupkan unsur angka 13 ke dalamnya. Penyisipan simbol angka 13 terbesar sepanjang sejarah manusia dilakukan kaum ini ke dalam lambang negara Amerika Serikat. The Seal of United States of America yang terdiri dari dua sisi (Burung Elang dan Piramida Illuminati) sarat dengan angka 13.

Bagi orang cina kedua angka itu tiada ‘ong’ dan dianggap sial. Pusat perniagaan yang memilki bangunan tinggi di China, tidak ada yang namanya lantai 13 dan 14.. Di Barat, angka 13 juga dianggap membawa bencana. Anda tidak menjumpai lantai 13. Biasanya, setelah angka 12 terus diloncat ke 14. Atau dari 12, 12a dulu baru 14. Begitu juga tidak ada nama jalan di Amerika yang menggunakan 13th Street atau 13th Avenue .Fenomena ini terdapat di banyak negara dunia.

Di dalam Kristian, angka 13 ini mengingatkan mereka akan kisah perjamuan terakhir, di mana murid yang ke-13 berkhianat terhadap Jesus. Angka 13 jika bersamaan waktunya dengan hari Jum'at (hari yang oleh orang Kristen dipercaya sebagai hari kematian Jesus) dianggap sial dua kali lipat (Fiday 13). bangsa Amerika rupa-rupanya juga menganggap angka 13 sebagai angka yang harus dihindari.

Angka 13 memang sering diartikan sebagai angka sial, angka yang berhubungan dengan dunia mistik, dan juga penyembahan terhadap Lucifer. Napoleon Bonaparte, Paul J. Getty, dan Franklin Delano Roosevelt sangat percaya dengan kesialan angka 13 ini sehingga selalu menghindari makan malam dengan 13 orang.

Paul Hoffman, di dalam Smithsonian Magazine (Febr, 1987), menyatakan jika fobia terhadap angka 13 ini telah menelan biaya satu miliar dollar AS pertahun karena fobia itu telah menyebabkan orang mangkir dan membatalkan keberangkatan kereta dan pesawat terbang, serta mengurangi aktivitas perdagangan di setiap tangal 13 setiap bulannya.

Bagi orang Islam, mempercayai semua ini adalah khurafat dan boleh membawa kepada syirik. Tetapi bagi ahli UMNO-BN sudah menjadi desas-desus, sudah menjadi api dalam sekam yang PRU-13 BN akan menjadi Be End. Sebab itulah mereka menjadi ketakutan menghadapi PRU 13 ini.

Bagi Pas perjuangan menegakkan Islam ini perjuangan yang berterusan sehingga ke Hari Kiamat. Tiada jalan mudah maupun jalan singkat. Tetapi janji Allah Swt pasti benar bahawa perjuangan Islam itu akan menang di dunia maupun diakhirat. Dan kepercayaan bahawa UMNO sebagai Parti Keramat juga khurafat. Di harapkan ulama UMNO mendidik ahlinya agar menjauhi khurafat ini dan dibimbangi kalau orang ramai dok ratib bahawa PRU 13 adalah bencana politik buat UMNO-BN, nescaya Allah akan memperkenankannya dan PR akan ke mahligai Putrajaya dan Najib akan demam tak kebah-kebah. Rasulullah Saw menyebut akan hadis qudsi yang bermaksud : “ Aku mengikut syak sangka hambaku”. Bersangka baiklah terhadap Allah Swt dan I’Allah, Allah akan memperkenankan doa kita. Tapi doa siapakah antara PR & BN yang makbul buat Pru-13 nanti?
Links to this post
Suami amuk guna pedang samurai
Sabtu, November 13, 2010 | Author: Tuk Kiyai
(Gambar : Rumah mangsa)

Kerja bodoh!! Bertindak melulu tanpa usul periksa. Kalau betul si isteri ada kekasih gelap, bertindaklah dengan bijaksana. Kalau dah jadi macam ni, lokaplah jawabnya...

Saya petik:

[KS] KUANTAN – Perasaan cemburu seorang suami terhadap isteri yang disyaki beralih cinta kepada lelaki lain sampai di kemuncak apabila dia bertindak menyerang ahli keluarga kekasih isterinya itu dengan sebilah pedang samurai semalam.

Kejadian pukul 9.30 pagi di tingkat satu, Blok D Flat Alor Akar di Lorong Alor Akar di sini itu mengakibatkan seorang pengasuh kanak-kanak, Suzziana Mohd. Hopiah, 24, suaminya, Mohd. Taufik Abdul Razak, 36, dan kanak-kanak lelaki yang diasuh wanita itu, Anas Safian Efa Rizal, 3, cedera parah.

Suzziana cedera di kepala, luka lengan kiri dan belakang badan. Mohd. Taufik pula diserang di kepala dan lengan kiri manakala Anas Safian luka di kepala dan tangan kiri. Ibu jari kanak-kanak itu juga hampir putus dan kaki kirinya patah.

Difahamkan, ketika kejadian, suspek yang ditemani dua rakannya telah naik angin lalu mengamuk apabila lelaki yang disangka kekasih gelap isterinya tiada di rumah tersebut. Lelaki itu, Shahrul Ridzwan, 20, merupakan adik Suzziana.

Shahrul Ridzwan yang berada di Dungun, Terengganu ketika kejadian kemudian telah pergi ke sebuah balai polis di situ untuk memberi keterangan pada pukul 4 petang semalam. Isteri suspek pula gagal dikesan.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd. Jasmani Yusoff berkata, kejadian dikatakan berpunca ekoran suspek tidak berpuas hati selepas mendakwa Shahrul Ridzwan telah melarikan isterinya.

Katanya, suspek bersama dua lagi rakannya pergi ke rumah mangsa dengan menaiki sebuah kereta.

“Sebaik pintu dibuka oleh seorang anak angkat Suzziana, suspek terus bertanyakan di mana adik Suzziana berada. Suami mangsa yang mendengar kekecohan tersebut keluar dari bilik.

“Suspek yang naik angin terus menetak suami mangsa dengan sebilah pedang samurai,” katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang (IPK) di sini semalam.

Links to this post
Perangai Perempuan macam inilah yang menghancurkan Kerajaan Selangor!!
Jumaat, November 12, 2010 | Author: Tuk Kiyai

Hamidah mendapat tumpuan apabila Ketua Bahagian MCA Kapar Song Kee Chai membuat laporan polis pada 11 Ogos lalu, di mana beliau mendakwa beliau (Hamidah) mengeluarkan surat-surat sokongan bagi membantu syarikat milik suaminya mendapat beberapa kontrak dari MPK.


Manusia seperti Hamidah Mat Som inilah yang merosakkan nama baik kerajaan Pakatan Rakyat.


Oleh Rahmah Ghazali


DUN SELANGOR SHAH ALAM: Kerajaan negeri Selangor hari ini mengesahkan pemecatan ahli Majlis Perbandaran Klang (MPK), Hamidah Mat Som yang terlibat dengan kontroversi surat sokongan yang menyelubungi negeri ini sejak beberapa bulan lalu.

Langkah ini diambil berikutan pemecatan terhadap seorang lagi ahli MPK, Tee Boon Hock yang melakukan kesalahan yang serupa Ogos lalu.

Menjawab pertanyaan Yap Ee Wah (BN-Sg Pelek), ahli exco negeri untuk kerajaan tempatan Ronnie Liu memberitahu Dewan Undangan Negeri bahawa keputusan itu dibuat ketika mesyuarat exco kerajaan negeri ke 30, yang tarikhnya tidak pula diketahui.

"Mesyuarat itu mengesahkan bahawa beliau (Hamidah) dipecat dan diputuskan sepucuk surat pemecatan akan dihantar oleh pejabat menteri besar," kata Liu.

Hamidah mendapat tumpuan apabila Ketua Bahagian MCA Kapar Song Kee Chai membuat laporan polis pada 11 Ogos lalu, di mana beliau mendakwa beliau (Hamidah) mengeluarkan surat-surat sokongan bagi membantu syarikat milik suaminya mendapat beberapa kontrak dari MPK.

Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini pernah berkata bahawa laporan audit akan dijalankan terhadap MPK bagi menyiasat dakwaan-dakwaan itu.

Sementara itu, Tee dipecat selepas beliau didapati mengeluarkan surat-surat sokongan kepada sebuah syarikat di mana anaknya mempunyai kepentingan.

Sumber: kerajaanrakyat
Links to this post
Adik Sultan Brunei saman peguam kerana mencuri harta miliknya
Jumaat, November 12, 2010 | Author: Tuk Kiyai
NEW YORK - Gara-gara terlalu percaya, adik kepada Sultan Brunei memberikan kunci istananya kepada seorang peguam Britain termasyhur bersama isterinya, menyebabkan mereka mencuri lebih AS$4.5 juta (RM14 juta) harta putera itu.

Peguam, Thomas Derbyshire dan isterinya didakwa atas tuduhan pecah amanah selepas mencuri daripada majikan mereka, Putera Jefri Bolkiah, 56, yang melantik kedua-dua pesalah untuk menjaga asetnya.

Putera Jefri mengemukakan saman kepada pasangan itu yang dituduh menjalankan tujuh skim untuk mencuri harta putera itu, termasuk menggunakan AS$3.1 juta (RM10 juta) daripada wang miliknya untuk membeli sebuah rumah di California.

Perbicaraan kes saman itu mendedahkan sedikit sebanyak gaya hidup mewah Putera Jefri, iaitu antara individu paling kaya di dunia yang pernah memiliki lebih 2,000 kereta, 600 hartanah, sembilan pesawat dan lima kapal.

Pasangan peguam itu menolak tuduhan yang dikenakan ke atas mereka dan mengemukakan saman balas bagi menuntut hutang sebanyak AS$7.4 juta (RM22 juta) daripada Putera Jefri.
-sinarharian
Links to this post
Dua gadis ini dalang pecah rumah
Jumaat, November 12, 2010 | Author: Tuk Kiyai
Gadis setan!! Sanggup mencuri bersama teman lelaki demi membeli dadah...

Saya petik:

[HM] SERDANG: Dua gadis yang berusia awal 20-an dikesan menjadi dalang kes pecah rumah siang hari dengan menjadikan beberapa rumah flat kos rendah di kawasan yang disewa mereka di daerah ini sebagai sasaran utama.

Malah, kedua-dua gadis terbabit yang juga penagih dadah tegar bekerjasama dengan teman lelaki masing-masing untuk menjalankan jenayah itu bagi menampung kos membeli dadah.

Sumber polis berkata, kumpulan empat geng pecah rumah itu diberkas selepas memecah masuk sebuah rumah di flat PKNS, di sini, kira-kira jam 12 tengah hari, semalam.

“Sebaik masuk dengan mengumpul pintu, mereka menyelongkar rumah berkenaan sebelum melarikan barang berharga antaranya telefon bimbit dan wang tunai. Malah, suspek turut melarikan perkakas rumah termasuk tong gas.


“Semua barangan berkenaan disimpan di rumah sewa mereka yang terletak berhampiran,” katanya.

Menurutnya, kejadian itu hanya disedari pemilik rumah berkenaan selepas pulang dari bekerja kira-kira jam 1 tengah hari.

SERDANG: Dua gadis yang berusia awal 20-an dikesan menjadi dalang kes pecah rumah siang hari dengan menjadikan beberapa rumah flat kos rendah di kawasan yang disewa mereka di daerah ini sebagai sasaran utama.

Malah, kedua-dua gadis terbabit yang juga penagih dadah tegar bekerjasama dengan teman lelaki masing-masing untuk menjalankan jenayah itu bagi menampung kos membeli dadah.


Sumber polis berkata, kumpulan empat geng pecah rumah itu diberkas selepas memecah masuk sebuah rumah di flat PKNS, di sini, kira-kira jam 12 tengah hari, semalam.

“Sebaik masuk dengan mengumpul pintu, mereka menyelongkar rumah berkenaan sebelum melarikan barang berharga antaranya telefon bimbit dan wang tunai. Malah, suspek turut melarikan perkakas rumah termasuk tong gas.


“Semua barangan berkenaan disimpan di rumah sewa mereka yang terletak berhampiran,” katanya.


Menurutnya, kejadian itu hanya disedari pemilik rumah berkenaan selepas pulang dari bekerja kira-kira jam 1 tengah hari.

“Mangsa yang juga seorang warga Nepal berusia 26 tahun dan bekerja di kilang berhampiran rumahnya terkejut apabila mendapati kediamannya dipecah masuk sebelum melaporkan kejadian berkenaan di balai polis berhampiran.

“Berdasarkan laporan awal, mangsa mendakwa kerugian lebih RM800,” katanya.Susulan itu, anggota polis menjalankan siasatan sebelum terserempak gadis terbabit dan pasangannya dalam keadaan mencurigakan. Berikutan itu, polis menahan semua mereka sebelum siasatan dilakukan di rumah disewa mereka.


“Hasilnya polis menemui semua barang berharga milik mangsa dan beberapa barangan lain serta perkakas yang digunakan bagi tujuan pecah rumah. Suspek yang disoal siasat mengaku semua barang dalam rumah itu hasil rompakan.

“Siasatan lanjut mendapati semua suspek berusia antara 18 hingga 28 tahun. Kedua-dua lelaki pasangan gadis terbabit berasal dari Sabah, manakala gadis itu warga tempatan.

“Semua suspek yang positif dadah ketika ujian air kencing direman dan disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana melakukan jenayah samun,” katanya.

(Gambar sekadar hiasan)
Links to this post
Shamrin Fotograf meninggal dunia
Jumaat, November 12, 2010 | Author: Tuk Kiyai

UALA LUMPUR - Vokalis utama kumpulan Fotograf, Mohd. Shamrin Abdul Samad, 45, meninggal dunia pada pukul 6 petang semalam dipercayai akibat kegagalan fungsi jantung.

Vokalis tersebut dikejarkan ke hospital selepas dia rebah ketika bermain bola sepak di padang bola Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru di sini petang semalam.

Beliau disahkan meninggal dunia di Hospital Pakar Al-Islam, Kampung Baru.

"Sewaktu sedang bermain bola, dia mengangkat tangan dan membongkok seperti mahu mengikat tali kasutnya.

"Dia kemudian pitam dan dikejarkan ke hospital," ujar Riot, bekas anggota kumpulan Kool yang turut berada di padang ketika itu.

-kosmo

Links to this post

ALOR SETAR , 11 Nov. : Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak hilang sabar apabila Kerajaan Negeri terus didakwa bersikap lepas tangan dalam menangani isu banjir selain beliau sendiri dituduh tidak turun padang melawat mangsa.

Selepas mesyuarat Exco berakhir semalam, Azizan menafikan kenyataan berhubung tuduhan itu dengan nada agak keras.

“Orang cakap lain, lain ditulis. Buat kerja ikutlah cara halal, tulis bohong sana sini, itu kerja haram,” katanya, dituju kepada wartawan tertentu disifatkan berat sebelah dalam menulis.

Wakil media elektronik yang menjadi sasaran Azizan mempertahan kenyataan disiarkan.

Azizan dengan nada tinggi berkata, apa dilaporkan berhubung isu banjir itu adalah pembohongan.

“Hari pertama di Padang Terap, saya redah banjir. Setiap hari balik lewat malam menjengah mangsa, cuma wartawan tidak ikut,” katanya.

Wartawan lain pula bertanya mengenai peruntukan Kerajaan Negeri kepada mangsa.

Dengan lantang Azizan menjelaskan, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sudah pun memberi bantuan wang tunai kepada mangsa banjir di Kedah.

"Kena tanya Timbalan Pengerusi UMNO Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah," katanya.

Azizan juga meminta wartawan merujuk Majlis Keselamatan Negara (MKN) Negeri Kedah mengenai diskaun bil air.

Azizan enggan melayan sebarang pertanyaan mengenai banjir di Kedah dan minta soalan lain dikemukakan.

“Saya tak nak campur tangan hal orang lain dan saya tidak suka orang lain campur tangan di Kedah atau dalam urusan saya,” katanya.

Apabila wartawan terus menerus bertanyakan isu banjir, Azizan dengan wajah serius dan marah enggan melayan sebarang pertanyaan.

Ketika berjalan menghampiri pintu keluar bilik sidang media, Azizan ditempelak soalan daripada wartawan media elektronik yang enggan mengalah.

Barangkali terasa dirinya diprovokasi, Azizan membalas: “Hangpa pembohong! Kata saya tidak turun padang, buat berita kata ayam busuk sebab tak ada bekalan air. Pertikai peruntukan dan bantuan Kerajaan Negeri, sedangkan kita salurkan menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kedah."

"Lain kali buat kerja ikutlah cara Islam,” katanya sambil berlalu pergi.
Links to this post
Katak jadi teman si cilik ini...
Khamis, November 11, 2010 | Author: Tuk Kiyai
(Gambar: Mohd Muqri bersama katak kesayangannya)


Hahaha... pelik!! Mungkin bagi budak lain yang berusia 5 tahun berminat untuk bermain playstation tetapi lain pula bagi si cilik ini.

Besar sungguh katak di Pasir Mas ye....

Saya petik:

[HM] PASIR MAS: Berbanding kanak-kanak seusianya yang lebih gemar memelihara burung atau kucing sebagai haiwan peliharaan, Mohd Muqri Ramli, 5, pula mempunyai minat pelik apabila menjadikan katak seberat 1.3 kilogram (kg) sebagai ‘temannya’.

Menurutnya, meskipun ramai geli melihat apatah lagi memegang katak tetapi dia tidak sedikit pun berasa sedemikian kerana menganggap amfibia jinak itu sebagai comel dan tidak berbahaya.

Harian Metro yang berkunjung ke rumahnya di Kampung Chica Tinggi itu mendapati ramai penduduk datang melihat katak terbabit berikutan saiznya agak besar berbanding katak biasa ditemui.

Mukhriz berkata, katak belaannya itu sentiasa menjadi perhatian ramai termasuk rakan-rakannya yang singgah daripada sekolah tetapi kebanyakan daripada mereka takut memegangnya.

“Saya tidak berasa geli memegangnya kerana sudah biasa malah menganggapnya sebagai teman baik dan memanggilnya dengan gelaran ‘Chica’.

“Walaupun orang ramai geli tetapi bagi saya katak ini istimewa kerana tidak mengganggu orang lain yang datang membeli di kedai runcit emak saya,” katanya.

Sementara itu, bapa Muqri, Ramli Jaafar, 53, berkata dia pada awalnya menemui katak itu berdekatan sekolah dan membawanya pulang untuk ditunjukkan kepada anaknya.

Katanya, kerana tidak mahu membuangnya, dia memberinya kepada Mohd Muqri untuk dijadikan peliharaan kerana menganggapnya sebagai istimewa berdasarkan saiznya yang luar biasa.

“Memang ada rakan daripada bangsa Cina dan Siam yang mahu membelinya tetapi ditolak kerana anak saya tidak membenarkannya.

“Sehingga kini, katak terbabit dijaga olehnya kerana menganggapnya sebagai teman istimewa malah turut disayanginya,” katanya mengenai katak sepanjang hampir 0.4 meter itu.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perhilitan Kelantan, Pazil Abdul Patah, berkata katak ditemui di Pasir Mas itu jenis katak biasa iaitu daripada spesis Limnonectus yang boleh mencapai tumbesaran antara 10 hingga 15 sentimeter.


Links to this post
Sultan Kelantan, Nik Aziz Berangkat ke Mekah
Khamis, November 11, 2010 | Author: Tuk Kiyai
Semoga Kerajaan Kelantan maju di bawah naungan al-Sultan dan pimpinan Tuan Guru Datuk Nik Aziz.

Saya petik:

[SK] KOTA BHARU - Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V dan Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat selamat berangkat ke Tanah Suci Makkah bagi menunaikan rukun Islam kelima semalam (10 Nov).

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengelola Istana Kelantan, Datuk Abdul Halim Ahmad beliau berharap semoga Tuanku akan selamat berangkat dan pulang ke tanah air.

“Sama-sama kita mendoakan kesejahteraan baginda,” ujarnya.

Baginda berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 3.00 petang, sementara Nik Aziz dari Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra melalui penerbangan pertama 6.15 pagi semalam.

Turut serta Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Aiseri Alias, Mufti Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Shukri Mohamad, dan Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Mohd Nassuruddin Daud.

Nik Aziz ketika ditemui media di kediamannya petang semalam berharap, rakyat seluruhnya mendoakan kesejahteraan rombongan ke Tanah Suci agar selamat pergi dan kembali.

“Tak apa tak datang (hantar) ramai-ramai pun, doa pun sudah cukup,” ujarnya sambil tersenyum ceria.

Sultan Muhammad Ke-V dijadualkan berangkat pulang ke negara ini pada 23 November nanti.
Links to this post
Perkosa pelajar dalam stor makmal, pelaku dapat habuan hari ini
Rabu, November 10, 2010 | Author: Tuk Kiyai
Semoga mendapat pengajaran daripada kes ini!!

Saya petik:

[KS] KOTA KINABALU - Seorang bekas guru sekolah rendah swasta dijatuhi hukuman penjara 18 tahun dan dua sebatan bagi setiap satu dari dua kesalahan memperkosa seorang pelajar perempuan Singapura berusia 11 tahun.

Hakim Mahkamah Sesyen Duncan Sikodol memerintahkan hukuman penjara itu ke atas Adrian Simon berjalan serentak.

Adrian, 31, memperkosa pelajar tersebut, ketika itu muridnya, di bilik stor makmal sains SRS Datuk Simon Fung di Likas antara Februari dan Mac, 2010; antara 2.10 petang dan 3.30 petang.

Dia melakukan kesalahan yang sama di tempat yang sama pada 26 Mac 2010 pada pukul 10.25 pagi.

Kedua-dua tuduhan dibuat di bawah Seksyen 376(2)(e) Kanun Keseksaan. - Bernama

(Gambar sekadar hiasan)

Links to this post
(Gambar: Wan Salleh Wan Isa)

ALOR SETAR - Datuk Zaid Ibrahim perlu mengikis sifat merajuk ’ala UMNO’ sekiranya ikhlas berjuang atas platform PKR.

Timbalan Pengerusi PKR Kedah, Wan Salleh Wan Isa berkata, tindakan Zaid menarik diri bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR dan meletak semua jawatan dalam parti hanya disebabkan kecewa dengan kegagalan parti menangani manipulasi dalam pemilihannya adalah tidak tepat kerana proses itu lebih dianggap ‘pemilihan keluarga’ semata-mata.

Menurutnya, beliau mendapat maklumat daripada Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) yang menjelaskan tiada seorang pun dalam kalangan pucuk pimpinan parti campur tangan dalam urusan pemilihan.

“Zaid harus faham, ini pertandingan keluarga, mengapa perlu heboh kepada media cakap ada orang manipulasi pemilihan parti, sedangkan beliau boleh membuat aduan kepada JPP atau pucuk kepimpinan tertinggi?

“Saya fikir Zaid tidak perlu rasa cemburu dengan calon pesaing jawatan Timbalan Presiden lain dan sekiranya benar-benar ikhlas berjuang untuk parti, tidak perlu meletak semua jawatan dan hebohkan masalah dalaman parti kepada media,” katanya sewaktu dihubungi semalam.

Wan Salleh berkata, beliau secara peribadi tidak bersetuju dengan tindakan Zaid meletak semua jawatan dalam parti hanya disebabkan kecewa dan sebagai seorang pejuang, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu seharusnya menolak kepentingan peribadi berbanding parti.

Menurutnya, terdapat tiga faktor yang dirasakan menyumbang kepada kekurangan undi diperolehi Zaid dalam proses pemilihan setakat ini iaitu orang baru, keyakinan ahli PKR sendiri terhadap calon yang berkhidmat lebih lama dan faktor masa.
-SinarHarian
Links to this post
300,000 RELA bakal selamatkan BN di Selangor?
Rabu, November 10, 2010 | Author: Tuk Kiyai
PAS berharap sasaran membuat penambahan mendadak anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) kepada 300,000 di Selangor menjelang 2011 tidak mempunyai kaitan dengan agenda BN yang didakwa cuba menawan Selangor melalui undi pos.

Ketua penerangan parti itu Idris Ahmad berkata angota pasukan itu tidak harus menjadi "tiket untuk mereka didaftar sebagai pengundi pos" dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

"PAS memang meragui kewibawaan undi pos dalam setiap kali pilihan raya kerana ia adalah simpanan tetap BN.

"Sudah lama PAS menuntut undi pos dihapuskan kerana kita mempunyai bukti daripada bekas anggota tentera yang bertugas selama ini tidak tahu siapa yang undi kertas mereka," kata Idris (kiri).

Kelmarin, RELA Selangor dilaporkan mensasarkan peningkatan sekali ganda keahliannya untuk mencapai 300,000 orang menjelang akhir tahun ini berbanding 153,000 orang pada masa ini.

Pengarah RELA negeri Khairi Mohd Alwee dilaporkan berkata, pelbagai usaha telah dilakukan termasuk menggerakkan Briged Muda RELA di kesemua sembilan daerah di negeri itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Idris memberikan teguran keras kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya "telus dan jangan menjadi tali barut BN" ketika mengendalikan urusan pilihan raya.

Katanya, sebelum ini, mengejutkan apabila 18,493 pemilih, khususnya di negeri Pakatan Rakyat, 'hilang layak undi awam' dalam rang daftar pemilih suku ketiga 2010.

"PAS menganggap ini adalah tindakan untuk mengepung supaya tembok Umno-BN tidak runtuh dan diserbu oleh Pakatan Rakyat di negara ini," katanya.

Sehubungan itu, Idris mengingatkan jentera pilihan raya PAS dan Pakatan di Selangor pada semua peringkat sentiasa mengambil berat berkaitan isu daftar pemilih serta memerhatikan senario pertambahan anggota RELA itu.

"Modus operandi untuk (BN) tawan Terengganu 2004 dahulu dengan menambah pengundi sedang berjalan di Selangor.

"BN terlalu mengidam Selangor, berbanding negeri-negeri lain, kerana Selangor lubuk emas dan balang oksigen Umno," kata Idris lagi.

-Malaysiakini
Links to this post
BBC dakwa Fazley miliki Ph.D Palsu
Rabu, November 10, 2010 | Author: Tuk Kiyai
LONDON – University of Wales di United Kingdom (UK) menggantung hubungannya dengan Kolej Antarabangsa Fazley (FIC) milik penyanyi Malaysia, Fazley Yaakob sehingga satu siasatan dilakukan.

Menurut satu laporan Perbadanan Penyiaran British (BBC), tindakan itu dilakukan ekoran kontroversi berkaitan dengan kelayakan akademik penyanyi tersebut yang dikatakan memiliki ijazah doktor falsafah (Ph.D) dan sarjana palsu dalam bidang pentadbiran perniagaan.

BBC dalam program Week In Week Out: University Challenged mendakwa Fazley memiliki Ph.D palsu dan kini mengendalikan kolej yang menawarkan kursus sarjana muda dari University of Wales.

Dalam program itu, Fazley dituduh memiliki kelulusan itu dari sebuah universiti palsu.
-kosmo
Links to this post
Tetak Ibu dengan kapak
Rabu, November 10, 2010 | Author: Tuk Kiyai
(Gambar hiasan)
.
Ilmu Setan. Itulah ilmu yang dipelajari si anak sehingga ibu sendiri dibunuh dek kerana ilmu sesat yang dipelajari. Sesungguhnya syaitan dan iblis sentiasa membisikkan kepada manusia supaya melakukan kerosakan di bumi ini....

Saya petik:

[HM] PEKAN: Pemuda yang menetak kepala ibunya menggunakan kapak sehingga maut di Felda Chini Timur 1 di sini, kelmarin, memberi alasan berbuat demikian kerana ibunya itu jelmaan saka.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Yahaya Othman, berkata siasatan awal mendapati suspek berusia 23 tahun mengaku menetak ibunya, Che Wa Isa, 57, kerana kononnya mahu menghapuskan saka itu.

“Dalam keterangannya, suspek memaklumkan dia mendapat bisikan kononnya mangsa sudah lama mati dan yang hidup sekarang jasad dikuasai saka yang menyerupai ibunya.

“Oleh itu, suspek membunuh mangsa kerana mahu menghapuskan saka terbabit. Suspek juga mempertahankan perbuatannya yang dianggap tindakan betul mengikut kefahamannya berdasarkan beberapa buku mengenai menentang makhluk halus yang dibacanya,” katanya.

Menurutnya, suspek yang dilaporkan berperwatakan pendiam juga mendakwa mempelajari hal berkaitan iblis dan makhluk halus menerusi beberapa buku sejak empat bulan lalu selain membuat kajian sendiri.

“Bagaimanapun, suspek dipercayai menuntut ilmu salah apabila dia belajar tanpa guru di samping tidak merujuk mereka yang pakar dalam bab berkenaan,” katanya.
Links to this post
Hanya Azmin berpuas hati, kata Zaid Ibrahim
Selasa, November 09, 2010 | Author: Tuk Kiyai

PETALING JAYA – Penyelewengan dan penipuan yang berlaku dalam pemilihan pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR) sekarang amat jelas dan disedari oleh semua calon namun Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim terus menafikannya.

Bekas calon Timbalan Presiden, Datuk Zaid Ibrahim berkata, beliau mengambil keputusan menarik diri bukan kerana keputusan pemilihan di Sabah tetapi beliau sudah lama menyedari penipuan dalam pemilihan terutamanya melibatkan calon Timbalan Presiden, Azmin Ali.

Menurutnya, Anwar melalui Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) secara terang bertindak berat sebelah dan sanggup melakukan apa sahaja demi memastikan kemenangan Azmin walaupun sebelum ini beliau melaung-laungkan satu pemilihan parti yang bersih.
Katanya, untuk membetulkan semula perkara ini, beliau menegaskan pencalonan Azmin harus dibatalkan selain meminta Anwar berundur kerana isu ini telah memecah-belahkan parti pada semua peringkat.

“Anwar dan Azmin adalah punca segala masalah, mereka telah jadikan perkara ini serius kerana sanggup buat apa sahaja kerana mahu memenangkan Azmin. Semua calon tidak berpuas-hati kecuali Azmin seorang sahaja.

“Bagaimana mahu memimpin negara sekiranya pemilihan parti pun tidak boleh dibuat dengan cara yang betul, jelas sekali PKR adalah sebuah parti yang amat lemah,” katanya pada sidang media di rumahnya semalam.

Zaid yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri menegaskan beliau tidak akan keluar dari PKR tetapi beliau akan terus berjuang untuk memastikan parti ini menjadi sebuah parti yang benar-benar boleh diterima rakyat.

Selain itu, Zaid turut mendesak PKR harus mempunyai satu barisan kepimpinan yang baru demi mengembalikan imej dan berupaya menjadi parti pembangkang yang kuat di negara ini serta kekal relevan dalam suasana politik negara.

“Saya harus cakap, jika PKR mahu ke hadapan, Anwar dan Azmin harus berundur, kita patut ada ketua baru, fokus yang baru dan kepimpinan yang baru,” katanya.

Ditanya sama ada Zaid melakukan semua ini kerana mahukan sesuatu, beliau menegaskan bahawa kemasukkannya dalam PKR bukan untuk main-main tetapi beliau mahukan satu perubahan politik demi masa depan negara ini.

“Dengan jujur saya cakap di sini, saya lakukan semua ini bukan untuk ‘show’, tetapi saya menegakkan kebenaran kerana jelas penyelewengan telah berlaku, jadi saya perlu bersuara,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi calon Timbalan Presiden, Mustaffa Kamil Ayub turut mendesak agar pemilihan parti dibatalkan kerana terdapat terlalu banyak kepincangan dan ini sekaligus menjejaskan integriti dan kredibilti JPP.

Katanya, oleh sebab itu, satu memorandum akan dihantar kepada Presiden, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Pengerusi JPP, Dr Molly Cheah untuk mempersoalkan sistem dan perjalanan yang amat jauh menyimpang daripada apa yang diharapkan.

“Saya mendesak supaya JPP mengistiharkan pemberhentian pemilihan 2010 dalam tempoh 48 jam dari masa penerimaan memorandum ini. Sekiranya tiada tindakan yang dibuat, kami akan mengambil tindakan yang lebih tegas demi mempertahankan prinsip keadilan.

“Saya percaya calon yang bertanding bersedia untuk membuktikan parti kita sebagai parti yang bersih, integriti dan demokratik untuk semua rakyat Malaysia,” katanya.
-sinarharian
Links to this post
Anak gadis trauma dirogol bapa ketika nyenyak tidur...
Selasa, November 09, 2010 | Author: Tuk Kiyai
BAPA SETAN!!! Itulah ayat yang tepat bagi si bapa lahanat tersebut.


Saya petik:


[SH] PETALING JAYA – Seorang remaja berusia 14 tahun bukan saja trauma akibat dirogol, malah lebih menyedihkan apabila perlakuan rakus itu dilakukan sebanyak tiga kali oleh bapanya sendiri di rumah mereka di Taman Medan, di sini, sejak sebulan lalu.

Difahamkan dua kejadian terdahulu langsung tidak diketahui mangsa sehinggalah dia tersedar dari tidur pada Rabu lalu dan mendapati bapanya berada atas badannya dalam keadaan tanpa seurat benang.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, mangsa yang terkejut dan menyedari diri dirogol, terus menghubungi ibunya yang bekerja sebagai operator kilang untuk memaklumkan kejadian itu.

Menurutnya, laporan polis dibuat ibu mangsa, sebelum polis menahan suspek berusia 38 tahun itu di rumah mereka kira-kira jam 11 malam hari yang sama.

“Hasil soal siasat awal mendapati, suspek merogol anaknya sebanyak tiga kali, termasuk kejadian pada Rabu lalu.

“Ketiga-tiga kejadian itu dilakukan suspek ketika isterinya keluar bekerja bagi mengelakkan perbuatannya diketahui,” katanya, semalam.

Menurutnya, mangsa mendakwa sebelum ini, dia pernah bangun pagi dan mendapati dirinya bogel. Walaupun berasa pelik, dia langsung tidak mengesyaki apa-apa.

Katanya, perbuatan terkutuk suspek yang bekerja sebagai pemandu, bagaimanapun, terbongkar Rabu lalu, setelah suspek melakukan perkara sama ke atas mangsa.

Arjunaidi berkata, pihaknya sedang menjalankan siasatan lanjut, menjurus kepada pelbagai aspek, termasuk kemungkinan mangsa diugut bapanya (suspek) agar merahsiakan perkara tersebut.

“Selain itu, kita sudah menghantar mangsa ke hospital untuk pemeriksaan perubatan,” katanya.

Beliau berkata, suspek kini direman seminggu bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.
Links to this post
Umno sajikan arak dan karaoke kepada orang asli?
Selasa, November 09, 2010 | Author: Tuk Kiyai
(Gambar hiasan)


Saya petik:

[HD] KOTA BHARU - Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan semalam (8 Nov) diberitahu Umno didakwa menganjur program tidak sihat di penempatan Orang Asal semasa kempen pilihan raya kecil Dun Galas baru-baru ini.

Wakil kerajaan negeri mendedahkan program terbabit iaitu disko dan karaoke yang diadakan di penempatan terbabit.

Sedangkan kata anggota Exco, Abdul Fattah Mahmood kerajaan negeri melalui Jabatan Hal Ehwal Agama Islam cuba mendekatkan penduduk di penempatan terbabit dengan kefahaman agama.

Malah satu sumber lain pula memberitahu ada pihak dipercayai didalangi Umno membawa minuman arak dan disaji kepada penduduk Orang Asal.

“Kita membawa ustaz untuk mengajar mengenai agama kepada Orang Asal di penempatan mereka. Namun dalam masa yang sama Umno menganjurkan karaoke dan disko.

”Ini menggambarkan di satu ketika kerajaan bimbang gejala sosial begitu parah sekarang, dan dalam masa yang sama menganjur pula program menjurus kepada keruntuhan akhlak,” katanya menjawab soalan tambahan Wan Ahmad Lutfi Wan Sulaiman (PAS-Kemuning).

Sepanjang kempen pilihan raya kecil Galas, enam daerah mengundi membabitkan penduduk Orang Asal iaitu Lojing, Sungai Ber, Belatim, Balar, Bihai dan Hau dikawal ketat agensi kerajaan pusat diketuai Jabatan Hal Ehwal Orang Asli.

Jabatan itu difahamkan turut dibantu pasukan tentera dan Rela serta beberapa agensi lain milik kerajaan pusat.

Ketika menjawab soalan asal Abdul Halim Abdul Rahman (PAS-Chetok) Abdul Fattah berkata, kerajaan negeri telah menggubal beberapa enakmen bagi mengekang masalah sosial di negeri ini.

Katanya, enakmen tersebut memberi kuasa bagi mencegah kegiatan maksiat berlaku di negeri ini.

”Ketika kerajaan negeri berusaha keras bagi menangani gejala maksiat, sebaliknya perdana menteri pula mencetus idea mewujudkan hub hiburan malam.

”Biar pun program itu dicadangkan dalam bajet yang dibentangkan perdana menteri bagi merangsang pertumbuhan ekonomi, namun kesan kepada keruntuhan gejala sosial akan menjadi lebih parah.

”Apa yang dcadangkan itu secara tidak langsung akan menghancurkan masa depan generasi muda yang bakal menjadi pemimpin pelapis pada masa depan,” katanya.

Abdul Fattah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Ihsan, Belia, Sukan dan NGO berharap Datuk Seri Najib Razak mengkaji balik cadangan tersebut kerana impak negatif lebih besar.

Malah katanya, ramai pelajar Malaysia yang berada di luar negara menyatakan bantahan terhadap cadangan perdana menteri mewujudkan hub hiburan malam.
Links to this post

Seorang lagi calon timbalan presiden PKR Mustaffa Kamil Ayub masih mempertimbangkan sama ada untuk menarik diri jika parti itu gagal menagani dakwaan “kelemahan dan penyelewengan” dalam pemilihan langsung PKR.

"Saya tidak tolak kemungkinan menarik diri. Ia bergantung kepada jawapan terhadap memo saya berhubung rungutan akar umbi yang melihat sendiri kelemahan dan penyelewengan dalam pemilihan parti,” katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

Mustaffa juga mengulangi gesaannya supaya PKR menangguhkan proses pemilihan sehingga segala kepincangan dan kelemahan di atasi.

Katanya, beliau akan menyerahkan memo kepada presiden parti, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) Dr Molly Chia memberikan butiran teroperinci seperti tarikh dan bentuk 'kepincangan' itu.

Naib presiden PKR itu bagaimanapun enggan mengulas lanjut tetapi berkata beliau akan mengadakan sidang media menjelaskan perkara berkenaan apabila memo sudah dihantar.
-Malaysiakini
Links to this post
Jual anak perempuan kerana hutang
Isnin, November 08, 2010 | Author: Tuk Kiyai
(Gambar hiasan)


Saya petik:

[HM] KUALA LUMPUR: Angkara tidak dapat melunaskan hutang yang dipinjam daripada sindiket pinjaman wang haram atau along, seorang bapa tergamak menjadikan anaknya sebagai mangsa tebusan pinjaman yang dibuatnya.

Lebih menyedihkan, anaknya ketika itu baru berusia enam tahun dibawa ke ibu kota untuk dijadikan sebagai pelacur kanak-kanak sebelum diselamatkan dan kini ditempatkan di Rumah Amal Titian Kaseh (RTK).

Mangsa hanya mahu dikenali Nana, 14, berkata, hidupnya kini lebih gembira dan terurus apabila ditempatkan di rumah kebajikan dan tinggal bersama rakan-rakan yang kurang bernasib baik sepertinya.

Menurutnya, dia mahu melupakan kisah silamnya dan menerima segala ketentuan yang terjadi dalam hidupnya sebagai takdir yang perlu diterima selain dijadikan iktibar kepada yang lain.

“Saya masih mempunyai ibu dan adik-beradik lain. Ada antara mereka tinggal di rumah kebajikan lain sekitar ibu kota,” katanya ketika ditemui di rumah kebajikan yang didiaminya itu.

Katanya, hatinya sangat merindui keluarganya dan berharap kehidupannya akan kembali gembira seperti keluarga lain.

Sementara itu, Pengasas RTK, Sharifah Adlan berkata, alhamdulillah atas bimbingan dan ajaran di RTK, Nana dapat mengikut segala tunjuk ajar berlandaskan agama dengan mudah.

Menurutnya, Nana yang sebelum ini tidak bersekolah kini ditempatkan di sebuah sekolah menengah sekitar ibu kota bagi memastikan dia tidak ketinggalan dalam aspek pelajaran kerana pendidikan adalah antara perkara terpenting dalam kehidupan.

Katanya, dia tidak pernah menghalang Nana mahupun anak-anak jagaannya yang lain sekiranya ingin bertemu dengan sanak-saudara terdekat terutamanya menjelang Aidiladha.
Links to this post
KUALA LUMPUR, 8 Nov — Datuk Zaid Ibrahim meletakkan semua jawatan dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden di sebalik siri dakwaan pemilihan parti dicemari kecacatan dan tidak telus.

Keputusan Zaid itu, yang diumumkan selepas kira-kira 18 bulan menyertai PKR, dilihat akan memberi kesan ke atas parti, diterajui Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku penasihat, yang sedang berusaha untuk kembali pulih daripada kekalahan dua pilihan raya kecil berturut-turut dan selepas sekumpulan wakil rakyatnya keluar parti awal tahun ini.

Zaid berkata, beliau mengambil keputusan itu kerana tiada usaha di kalangan pucuk kepimpinan parti untuk menangani pelbagai isu manipulasi dan amalan-amalan pemilihan tidak adil meskipun isu terbabit telah dibangkitkan berulang kali.

“Saya ingin mengumumkan keputusan saya menarik diri daripada sebagai salah seorang calon yang bertanding jawatan timbalan presiden PKR dan kesemua jawatan yang dipegang dalam parti,” kata Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan ini dalam tulisan terbaru blognya, disiarkan awal pagi ini.

Zaid, bekas anggota Kabinet kerajaan pusat, menyertai PKR pertengahan tahun lalu. Beliau kini merupakan anggota Majlis Pimpinan Pusat (MPP) dan menganggotai Biro Politik.

Bagaimanapun beliau tidak menyebut sama ada akan kekal bersama PKR sebagai ahli biasa.

Pucuk kepimpinan parti itu sebelum ini termasuk yang terbaru semalam menafikan wujudnya sebarang elemen manipulasi dan penyelewengan dalam proses pemilihan secara langsung yang julung kali diadakan.

Dalam penafian kira-kira 4 petang semalam, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail menafikan wujudnya elemen manipulasi dengan kertas undi didakwa boleh dibeli sebagaimana didakwa blogger hujung minggu lalu.

Dalam saingan jawatan timbalan presiden, Zaid berhadapan dengan cabaran dua naib presiden Azmin Ali, yang didakwa mendapat sokongan dan restu Anwar, dan Mustaffa Kamil Ayub.

Selepas 87 cabang telah menyelesaikan proses pengundian Azmin berada jauh di depan khususnya selepas pemilihan cabang-cabang Sabah kelmarin dan semalam.

Penyokong-penyokong Zaid mendakwa wujud manipulasi undi dalam proses pemilihan cabang-cabang di Sabah, tetapi ia turut dinafikan oleh jawatankuasa pemilihan pusat.

Dalam tulisan terbaru ini, tegas Zaid, beliau ditawarkan menyertai PKR di bawah kepercayaan bahawa boleh menghidupkan politik kesedaran dan progresif selain memelihara dan mengembangkan nilai-nilai politik berprinsip dan budaya dianggap penting bagi mengembangkan demokrasi dan urus tadbir pemerintahan baik di negara ini.

“(Tetapi) saya silap,” kata Zaid yang sebelum ini pernah mengkritik tatacara pemilihan dan meminta sekretariat membetulkan kelemahan dan kekurangan yang wujud.

Malah beberapa pihak meminta agar pemilihan ditangguhkan sementara segala kelemahan dapat diatasi.

Zaid menambah, di sebalik pemilihan parti insiden-insiden yang disaksikan menunjukkan kepimpinan parti membiarkan kecacatan dan penyelewengan dalam proses pemilihan demi mencapai matlamat disasarkan.

“Saya pasti mana-mana parti politik yang membawa nilai palsu dan hipokrit sedemikian tidak akan berupaya menawarkan pembaharuan bermakna kepada rakyat negara ini,” kata beliau.

Meskipun memutuskan untuk meletakkan semua jawatan dalam PKR, Zaid berkata, beliau akan kekal berpegang pada perjuangan Pakatan Rakyat dan terus membawa isu-isu menyentuh rakyat jelata.

Pakatan Rakyat turut dianggotai DAP dan PAS.

“Akhirnya, saya berharap peminat-peminat taksub Anwar Ibrahim tidak lagi menganggap saya sebagai pengacau dalam usaha menuju Putrajaya. Saya ucapkan mereka semoga berjaya,” kata beliau yang bertindak sebagai penyelaras Pakatan Rakyat dalam proses mendaftarkannya sebagai perikatan yang sah.

Sambil mengucapkan terima kasih kepada kesemua ahli yang menyokongnya dan meletakkan kepercayaan terhadap perjuangan reformasi selama ini, kata Zaid, adalah sesuatu yang mengecewakan kerana tidak mampu untuk meneruskan usaha itu ekoran proses pemilihan yang cacat ini.
-themalaysianinsider
Links to this post
Perempuan ini seludup syabu dalam kemaluannya
Ahad, November 07, 2010 | Author: Tuk Kiyai
(Gambar: Junporn Ampar, 29, warga Thailand ditahan di Bali kerana menyeludup syabu seberat 208 gram yang disimpan di dalam kemaluannya, dibungkus menggunakan kondom)


Manusia akan melakukan pelbagai cara dan helah untuk menjadi kaya. Jika cara yang digunakan menyalahi undang-undang, lambat laun akan kecundang jua. Mungkin sebelum ini si perempuan ini berjaya melepaskan diri, tetapi kali ini malang nasib tidak menyebelahinya. Mungkin penjara tempat istirehatnya selepas ini...Bayangkan dadah seberat 208 gram dimasukkan ke dalam alat sulit...GILA!!!

Saya petik:


[kompas.com] DENPASAR — Seorang wanita warga negara Thailand diamankan aparat Bea dan Cukai Bandara Ngurah Rai, Bali, karena berusaha menyelundupkan narkoba ke Bali. Modus tersangka tergolong baru dan nekad karena menyimpan narkoba di dalam kemaluannya.

Tersangka, Miss Junporn Ampar, 29, tiba di Bandara Ngurah Rai hari Sabtu (6/11/2010) pukul 14.00 Wita, menggunakan pesawat Thai Airways dengan nomor penerbangan TG 431. Saat memasuki ruang pemeriksaan X-ray, petugas Bea dan Cukai melihat gerak gerik tersangka yang mencurigakan.

"Tersangka terlihat gelisah dan buru-buru saat akan melewati pemeriksaan X-ray," ujar I Made Wijaya, Kepala Kantor Pengawasan dan Pelayanan Bea dan Cukai Ngurah Rai, saat konferensi pers di kantornya, Minggu (7/11/2010).

Setelah memeriksa tas ransel korban menggunakan ion scan, petugas menemukan indikasi kokain sebesar tiga persen. Untuk pemeriksaan yang lebih mendalam, petugas kemudian melakukan pemeriksaan badan di ruangan body search. Petugas menemukan ada benda mencurigakan di dalam kemaluan korban yang dibungkus kondom dan pembalut.

"Untuk proses pengeluaran kemudian tersangka dibawa ke Rumah Sakit BIMC," imbuh Made Wijaya. Petugas akhirnya menemukan barang bukti berupa sabu yang dibungkus menggunakan kondom seberat 208 gram. Tersangka akhirnya diamankan oleh aparat Bea dan Cukai untuk pemeriksaan lebih lanjut.
Links to this post