Klik "LIKE" jika suka TUK KIYAI: ISU SEMASA

Klik "IKUT" untuk teman TUK KIYAI

Sembang & Pesanan

http://tokkiyai.freeshoutbox.net/

Demo: Tok Guru Minta Rakyat Turun Beramai-ramai Esok




KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyokong Himpunan Derita Rakyat Baling 2.0 yang bakal diadakan di Baling esok.

Katanya, himpunan di Baling esok wajar bagi warga pekebun getah menzahirkan keperitan dan menuntut hak mereka berdepan kejatuhan harga komoditi yang menjadi punca rezeki mereka.

“Saya meminta rakyat Kedah, khasnya rakyat Baling turun ramai-ramai, meluahkan isi hati bahawa kami (rakyat) miskin kerana harga getah yang agak murah.

“Hal ini bukan sahaja berlaku di Baling  malah diseluruh Malaysia. Dengan cara berhimpun , ianya dapat menzahirkan pada dunia kita menderita sekarang ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas  berhubung himpunan itu.

Menurut Tuan Guru lagi, sewaktu di zaman Tun Musa Hitam menjadi Timbalan Perdana Menteri, harga getah juga  jatuh menjunam.

Namun kata beliau, kerajaan ketika itu mengambil langkah membeli  getah dari pekebun pada harga yang mahal kemudiannya getah tersebut disimpan.

Apabila harga komoditi itu mula tinggi, barulah kerajaan bertindak menjualnya semula kepada pengilang, kata beliau.

Dalam pada itu beliau mengingatkan bahawa apa yang berlaku dalam negara ini termasuk tragedi MH370, kemarau sehingga ketiadaan air dan penurunan harga getah adalah sebahagian ujian dari Allah SWT.

Katanya, sebagai seorang Islam, wajar untuk kita menginsafi segala kesilapan yang dilakukan dan kembali kepada ajaran agama.

“Untuk perhimpunan di Baling pada Sabtu ini,  jangan tinggal solat hajat. Supaya Allah mengangkat bala kita”, tegasnya. -harakah

Berita Buruk untuk Pembayar Cukai Ingkar


KUANTAN - Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akan memburu 15 hingga 20 peratus pembayar cukai yang masih ingkar untuk melaksanakan tanggungjawab mereka.

Tanpa menyebut jumlah tepat pembayar cukai yang terlibat, Ketua Pegawai Eksekutif LHDN, Tan Sri Dr. Mohd Shukor Mahfar berkata, pihaknya tidak akan bertolak ansur dan akan mengenakan tindakan tegas termasuk saman dan sekatan untuk mereka ke luar negara.

"Mereka yang ingkar (boleh juga) diisytiharkan bankrap dan LHDN juga boleh mengeluarkan taksiran atas kuasa ketua pengarah,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama CEO LHDN Siri Tiga anjuran Kolej Pengurusan Perniagaan dan Perakaunan Universiti Tenaga Nasional (Uniten) di sini hari ini.

Menurutnya, pelbagai strategi dirangka dan disusun bagi menarik lebih ramai individu dan syarikat melaksanakan tanggungjawab mereka untuk menampung perbelanjaan pembangunan negara.

Tumpuan sepenuhnya perlu diberikan agar sasaran kutipan cukai sebanyak RM140 bilion tahun ini seperti yang disebut Perdana Menteri, ketika pembentangan Bajet 2014, Oktober tahun lepas tercapai, katanya. - Bernama
-kosmo

Ketua pengarah DCA halau media semasa berucap pada persidangan IATA



Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman, mengejutkan para peserta Persidangan Ops Pertubuhan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) di Kuala Lumpur hari ini apabila beliau menghentikan ucapannya separuh jalan dan meminta media untuk meninggalkan dewan persidangan itu.

Azharuddin, yang memberi penjelasan mengenai kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 dan usaha pihak berkuasa dalam mengesan pesawat itu, secara tiba-tiba berhenti berucap kira-kira selepas seminit berucap.

"Saya minta maaf, adakah ada media di sini? Saya tidak tahu yang media ada di sini. Saya minta maaf, bolehkah media diminta meninggalkan tempat ini?" katanya di hotel Sheraton Imperial dipetik daripada portal Mstar Online.


Keadaan menjadi senyap di dalam dewan itu apabila Azharuddin yang kelihatan tertekan, enggan untuk meneruskan ucapan sehingga media beredar.

Beliau turut enggan menjawab sebarang soalan daripada media sebaik sahaja meninggalkan persidangan selepas itu.

Peserta persidangan, Tom Ballantyne kemudian memberitahu The Star beliau tidak mengetahui alasan Azharuddin meminta media meninggalkan bilik berkenaan.

Beliau berkata, ketua pengarah DCA itu hanya bercakap mengenai beberapa langkah yang dilakukan oleh para penyiasat dalam usaha mencari dan menyelamat yang sedang berjalan, kini memasuki minggu keempat.

"Ia tidak sepatutnya tidak berlaku. Beliau tidak mengatakan apa-apa yang tidak dilaporkan sejak beberapa minggu lepas. Pegawainya turut memberitahu lebih awal bahawa media akan berada di sini, jadi saya tidak tahu kenapa beliau tiba-tiba berhenti (berucap)," katanya seperti dilapor Mstar Online.

MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal hilang dalam penerbangannya dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac lalu. – 1 April, 2014. 
-TheMalaysianInsider

VIDEO: Isteri Cekup Suami Bersama Kekasih Gelap di dalam Bas





Seorang suami berhadapan dengan situasi yang amat memalukan apabila beliau dicekup oleh isterinya sendiri ketika menaiki bas bersama kekasih gelapnya.

Video yang dirakam oleh salah seorang penumpang dalam bas tersebut menyaksikan adegan perang mulut antara wanita berkenaan yang memarahi suaminya bersama seorang wanita yang dipercayai kekasih gelap lelaki berkenaan.


Si suami hanya mendiamkan diri dan sekali sekala bersuara meminta isterinya supaya bertenang. Rakaman tamat setelah bas berhenti dan pasangan tersebut dan isterinya turun. -penburukonline


Pusat Kawalan Trafik Subang perlu dedahkan respons awal ketika MH370 hilang

Pakar industri penerbangan kini mahukan pusat kawalan trafik udara Malaysia mendedahkan respons awal mereka ketika pesawat MH370 hilang pada 8 Mac selepas pihak berkuasa malam tadi akhirnya berkata juruterbang pesawat berkata "Selamat malam pesawat Malaysia tiga tujuh kosong" (“Good night Malaysian Three Seven Zero” dan bukannya "Baiklah, Selamat Malam" ("All right, Good Night").

Perubahan transkrip perbualan itu adalah pendedahan terbaru dalam perubahan maklumat berkenaan pesawat Malaysia Airlines (MAS) Boeing 777-200ER yang hilang bersama 239 penumpang ketika dalam perjalanan ke Beijing sejak 24 hari lalu.

"Pusat Kawalan Trafik (ATC) Subang tidak menjelaskan tindakan awal mereka ketika pesawat itu hilang selepas keluar dari ruang udara Malaysia. Adakah mereka melancarkan operasi mencari dan menyelamat dengan serta-merta?


"Sekiranya kekurangan respons ketenteraan, ia mengundang pelbagai persoalan berkenaan prosedur operasi standard (SOP) ATC," kata pakar penerbangan kepada The Malaysian Insider, memetik peruntukan undang-undang Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) yang menuntut respons serta-merta bagi unit mencari dan menyelamat.

Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Abdul Rahim Bakri pada 26 Mac berkata, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) mengesan pesawat yang tidak dikenali melakukan pusingan namun menganggap tindakan itu dilakukan atas araahan menara kawalan udara.

"Kami mengesan 'pusingan' namun tidak menganggap itu sebagai ancaman dan ia hanya pesawat 'rakan'. Kami menganggap pesawat menerima arahan daripada menara kawalan namun kami kemudian sedar pesawat itu hilang daripada radar di Laut Andaman atau utara Selat Melaka.

"Untuk makluman, keupayaan radar kita hanyalah seluas 250 batu nautika," katanya ketika sesi penggulungan perbahasan Yang di-Pertuan Agong di Parlimen minggu lalu.

Abdul Rahim menukar kenyataannya sehari kemudian dan berkata kenyataannya di Parlimen sebagai "tidak tepat."

Juruterbang yang ditemui The Malaysian Insider berkata pengetahuan Abdul Rahim berkenaan istilah penerbangan berkemungkinan selepas diberikan taklimat oleh Agensi Penerbangan Awam (DCA) berhubung kehilangan MH370.

"Pesawat membuat pusingan (Air turn backs) sering berlaku dan anggapan timbalan menteri bermakna ATC atau DCA tidak memaklumkan kepada pihak tentera pesawat itu hilang.

"Menjadi tanggungjawab DCA untuk menjelaskan tindakan mereka," kata juruterbang yang enggan mendedahkan identitinya.

Wall Street Journal minggu lalu melaporkan pegawai Amerika Syarikat (AS) berkata Boeing tidak begitu gembira dengan tindakan pihak berkuasa Malaysia memaklumkan kepada wakil syarikat berkenaan kehilangan pesawat selepas lebih tiga jam.

Pasukan Boeing "agak kecewa dan tidak mempercayai proses" berkenaan, menurut pihak yang rapat dengan syarikat tersebut.

Dalam kenyataan awal berkenaan kehilangan pesawat pada 8 Mac, MAS berkata mereka "mengesahkan pesawat MH370 terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Udara Subang pada 2.40 pagi, hari ini (8 Mac 2014).

"MH370, menggunakan pesawat B777-200, berlepas dari Kuala Luala Lumpur pada 12.41 pagi, 8 Mac 2014. MH370 dianggarkan tiba di Beijing pada 6.30 pagi hari sama. Pesawat membawa sejumlah 227 penumpang (termasuk dua orang bayi) dan 12 anak kapal.

"MAS sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa yang kini mengaktifkan pasukan Mencari dan Menyelamat untuk mengesan pesawat," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada jam 7.43 pagi, 8 Mac lalu.

Syarikat penerbangan itu bagaimanapun melakukan pembetulan terhadap kenyataan mereka dan berkata kali terakhir pesawat dihubungi adalah pada 1.19 pagi, dan bukannya 2.40 pagi waktu Malaysia.

Malam tadi, DCA berkata "Kami ingin memaklumkan perbualan terakhir dalam transkrip antara pusat kawalan udara dan kokpit adalah pada 0119 (Waktu Malaysia) dan ia adalah "Selamat malam pesawat Malaysia tiga tujuh kosong."

"Pihak berkuasa masih lagi menjalankan penyiasatan forensik untuk mengenalpasti kata-kata terakhir itu daripada juruterbang atau pembantu juruterbang.

"Menteri mengarahkan pasukan penyiasat untuk mendedahkan transkrip penuh yang akan dibuat ketika pertemuan dengan saudara mara," katanya.

Pada 12 Mac, pegawai kerajaan Malaysia mendedahkan "Baiklah, selamat malam" adalah kata-kata terakhir daripada pesawat MH370 ketika memberikan taklimat kepada keluarga penumpang China di Beijing.

Akhbar Britain Daily Telegraph mendedahkan transkrip itu pada 22 Mac, dan melaporkan perkataan itu dikeluarkan pembantu juruterbang Fariq Abdul Hamid, 27.

The Malaysian Insider melaporkan pada Jumaat, pegawai daripada industri penerbangan masih lagi kurang jelas tindakan ATC Subang ketika menyedari kehilangan pesawat berkenaan.

"Tidak jelas apa tindakan ATC. Kita tahu MAS sedar kehilangan pesawat mereka namun adakah tentera mengetahuinya?

"Malah, adakah ATC lain di rantau ini sedar MH370 hilang? Mereka berupaya mengesannya jika menerima maklumat lebih awal," kata seorang pegawai penerbangan kepada The Malaysian Insider.

Turut difahamkan, penyiasat Malaysia menemui kesukaran untuk mendapatkan data radar daripada negara jiran ekoran tentera di rantau ini enggan mendedahkan keupayaan mereka.

Laman berita Australia, news.com.au memetik laporan Straits Times minggu lalu berkata, pihak berkuasa Malaysia menimbulkan kemarahan keluarga penumpang apabila berkata terdapat "bukti yang tidak boleh didedahkan" berkenaan kehilangan pesawat.

"Data berkenaan termasuk transkrip pusat kawalan udara, data radar, dan rakaman keselamatan lapangan terbang," lapor akhbar berkenaan.

Kenyataan pihak berkuasa Malaysia yang dikeluarkan di Metropark Lido Hotel in Beijing tidak dilaporkan kebanyakan akhbar, sebaliknya dikongsi di laman-laman sosial, lapor news.com.au.

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menggesa agar penyiasatan dilakukan agar dapat memberikan penjelasan terhadap kehilangan misteri pesawat dan menjelaskan terlalu banyak persoalan menyelubungi kehilangan pesawat yang tiada kaitan dengan kotak hitam.

Kerajaan hanya berkata mereka akan mengadakan inkuiri sejurus kotak hitam pesawat itu ditemui. – 1 April, 2014.
-TheMalaysianInsider

Objek dikutip di Lautan Hindi tiada kaitan MH370, kata Amsa


Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia melakukan operasi mencari dan menyelamat di Lautan Hindi untuk mengesan dan mengutip objek yang dilihat satelit, mungkin berkait dengan MH370.



Beberapa objek yang dikutip oleh kapal HMAS Success dan Haixun 01 pada Sabtu diperiksa dan dipercayai tiada kaitan dengan pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH370 yang hilang pada 8 Mac.

Menurut kenyataan Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (Amsa) malam tadi, objek berkenaan diperiksa di atas kedua-dua kapal dan dinyatakan sebagai peralatan menangkap ikan dan buangan terapung.

Bagaimanapun, Amsa berkata, pesawat di kawasan pencarian terus melaporkan penemuan objek serupa seperti yang dilaporkan sebelum ini.


Objek yang dikesan tidak dapat disahkan atau dianggap sebagai serpihan daripada pesawat MH370. Setakat ini, tiada objek yang disahkan adalah daripada MH370.

Pesawat Boeing 777-200ER, yang membawa 239 penumpang dan anak kapal, hilang daripada radar pada 8 Mac kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 tengah malam.

Penerbangan MH370, yang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing, sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama.

Menurut Amsa, aktiviti pencarian semalam meliputi kawasan seluas 252,000 kilometer persegi membabitkan sembilan pesawat.

Antaranya, dua pesawat P3 Orion Tentera Udara Diraja Australia (RAAF), sebuah pesawat P3 Orion Jepun, pesawat Ilyushin China, sebuah pesawat P3 Orion Tentera Laut Korea Selatan, sebuah pesawat P8 Poseidon Tentera Laut Amerika Syarikat, sebuah pesawat C-130 Hercules Tentera Udara Diraja Malaysia dan dua pesawat awam.

Kenyataan itu juga menyebut lapan kapal ditugaskan di kawasan pencarian MH370 dan ini merupakan jumlah terbesar yang pernah menyertai operasi SAR setakat ini.

Menurut kenyataan itu, cuaca di kawasan pencarian agak baik dengan jarak penglihatan melebihi 10 kilometer.

Sementara itu, Kapal Kementerian Pertahanan Australia 'Ocean Shield' dijadual berlepas dari Perth hari ini selepas dilengkapi alat pengesan kotak hitam dan kenderaan di bawah air.

Operasi pencarian bersambung hari ini. – Bernama, 31 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider
Demo: Tok Guru Minta Rakyat Turun Beramai-ramai Esok
Jumaat, April 04, 2014 | Author: Tuk Kiyai



KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyokong Himpunan Derita Rakyat Baling 2.0 yang bakal diadakan di Baling esok.

Katanya, himpunan di Baling esok wajar bagi warga pekebun getah menzahirkan keperitan dan menuntut hak mereka berdepan kejatuhan harga komoditi yang menjadi punca rezeki mereka.

“Saya meminta rakyat Kedah, khasnya rakyat Baling turun ramai-ramai, meluahkan isi hati bahawa kami (rakyat) miskin kerana harga getah yang agak murah.

“Hal ini bukan sahaja berlaku di Baling  malah diseluruh Malaysia. Dengan cara berhimpun , ianya dapat menzahirkan pada dunia kita menderita sekarang ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas  berhubung himpunan itu.

Menurut Tuan Guru lagi, sewaktu di zaman Tun Musa Hitam menjadi Timbalan Perdana Menteri, harga getah juga  jatuh menjunam.

Namun kata beliau, kerajaan ketika itu mengambil langkah membeli  getah dari pekebun pada harga yang mahal kemudiannya getah tersebut disimpan.

Apabila harga komoditi itu mula tinggi, barulah kerajaan bertindak menjualnya semula kepada pengilang, kata beliau.

Dalam pada itu beliau mengingatkan bahawa apa yang berlaku dalam negara ini termasuk tragedi MH370, kemarau sehingga ketiadaan air dan penurunan harga getah adalah sebahagian ujian dari Allah SWT.

Katanya, sebagai seorang Islam, wajar untuk kita menginsafi segala kesilapan yang dilakukan dan kembali kepada ajaran agama.

“Untuk perhimpunan di Baling pada Sabtu ini,  jangan tinggal solat hajat. Supaya Allah mengangkat bala kita”, tegasnya. -harakah
Berita Buruk untuk Pembayar Cukai Ingkar
Khamis, April 03, 2014 | Author: Tuk Kiyai

KUANTAN - Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akan memburu 15 hingga 20 peratus pembayar cukai yang masih ingkar untuk melaksanakan tanggungjawab mereka.

Tanpa menyebut jumlah tepat pembayar cukai yang terlibat, Ketua Pegawai Eksekutif LHDN, Tan Sri Dr. Mohd Shukor Mahfar berkata, pihaknya tidak akan bertolak ansur dan akan mengenakan tindakan tegas termasuk saman dan sekatan untuk mereka ke luar negara.

"Mereka yang ingkar (boleh juga) diisytiharkan bankrap dan LHDN juga boleh mengeluarkan taksiran atas kuasa ketua pengarah,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama CEO LHDN Siri Tiga anjuran Kolej Pengurusan Perniagaan dan Perakaunan Universiti Tenaga Nasional (Uniten) di sini hari ini.

Menurutnya, pelbagai strategi dirangka dan disusun bagi menarik lebih ramai individu dan syarikat melaksanakan tanggungjawab mereka untuk menampung perbelanjaan pembangunan negara.

Tumpuan sepenuhnya perlu diberikan agar sasaran kutipan cukai sebanyak RM140 bilion tahun ini seperti yang disebut Perdana Menteri, ketika pembentangan Bajet 2014, Oktober tahun lepas tercapai, katanya. - Bernama
-kosmo
Ketua pengarah DCA halau media semasa berucap pada persidangan IATA
Selasa, April 01, 2014 | Author: Tuk Kiyai


Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman, mengejutkan para peserta Persidangan Ops Pertubuhan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) di Kuala Lumpur hari ini apabila beliau menghentikan ucapannya separuh jalan dan meminta media untuk meninggalkan dewan persidangan itu.

Azharuddin, yang memberi penjelasan mengenai kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 dan usaha pihak berkuasa dalam mengesan pesawat itu, secara tiba-tiba berhenti berucap kira-kira selepas seminit berucap.

"Saya minta maaf, adakah ada media di sini? Saya tidak tahu yang media ada di sini. Saya minta maaf, bolehkah media diminta meninggalkan tempat ini?" katanya di hotel Sheraton Imperial dipetik daripada portal Mstar Online.


Keadaan menjadi senyap di dalam dewan itu apabila Azharuddin yang kelihatan tertekan, enggan untuk meneruskan ucapan sehingga media beredar.

Beliau turut enggan menjawab sebarang soalan daripada media sebaik sahaja meninggalkan persidangan selepas itu.

Peserta persidangan, Tom Ballantyne kemudian memberitahu The Star beliau tidak mengetahui alasan Azharuddin meminta media meninggalkan bilik berkenaan.

Beliau berkata, ketua pengarah DCA itu hanya bercakap mengenai beberapa langkah yang dilakukan oleh para penyiasat dalam usaha mencari dan menyelamat yang sedang berjalan, kini memasuki minggu keempat.

"Ia tidak sepatutnya tidak berlaku. Beliau tidak mengatakan apa-apa yang tidak dilaporkan sejak beberapa minggu lepas. Pegawainya turut memberitahu lebih awal bahawa media akan berada di sini, jadi saya tidak tahu kenapa beliau tiba-tiba berhenti (berucap)," katanya seperti dilapor Mstar Online.

MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal hilang dalam penerbangannya dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac lalu. – 1 April, 2014. 
-TheMalaysianInsider
VIDEO: Isteri Cekup Suami Bersama Kekasih Gelap di dalam Bas
Selasa, April 01, 2014 | Author: Tuk Kiyai




Seorang suami berhadapan dengan situasi yang amat memalukan apabila beliau dicekup oleh isterinya sendiri ketika menaiki bas bersama kekasih gelapnya.

Video yang dirakam oleh salah seorang penumpang dalam bas tersebut menyaksikan adegan perang mulut antara wanita berkenaan yang memarahi suaminya bersama seorang wanita yang dipercayai kekasih gelap lelaki berkenaan.


Si suami hanya mendiamkan diri dan sekali sekala bersuara meminta isterinya supaya bertenang. Rakaman tamat setelah bas berhenti dan pasangan tersebut dan isterinya turun. -penburukonline


Pakar industri penerbangan kini mahukan pusat kawalan trafik udara Malaysia mendedahkan respons awal mereka ketika pesawat MH370 hilang pada 8 Mac selepas pihak berkuasa malam tadi akhirnya berkata juruterbang pesawat berkata "Selamat malam pesawat Malaysia tiga tujuh kosong" (“Good night Malaysian Three Seven Zero” dan bukannya "Baiklah, Selamat Malam" ("All right, Good Night").

Perubahan transkrip perbualan itu adalah pendedahan terbaru dalam perubahan maklumat berkenaan pesawat Malaysia Airlines (MAS) Boeing 777-200ER yang hilang bersama 239 penumpang ketika dalam perjalanan ke Beijing sejak 24 hari lalu.

"Pusat Kawalan Trafik (ATC) Subang tidak menjelaskan tindakan awal mereka ketika pesawat itu hilang selepas keluar dari ruang udara Malaysia. Adakah mereka melancarkan operasi mencari dan menyelamat dengan serta-merta?


"Sekiranya kekurangan respons ketenteraan, ia mengundang pelbagai persoalan berkenaan prosedur operasi standard (SOP) ATC," kata pakar penerbangan kepada The Malaysian Insider, memetik peruntukan undang-undang Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) yang menuntut respons serta-merta bagi unit mencari dan menyelamat.

Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Abdul Rahim Bakri pada 26 Mac berkata, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) mengesan pesawat yang tidak dikenali melakukan pusingan namun menganggap tindakan itu dilakukan atas araahan menara kawalan udara.

"Kami mengesan 'pusingan' namun tidak menganggap itu sebagai ancaman dan ia hanya pesawat 'rakan'. Kami menganggap pesawat menerima arahan daripada menara kawalan namun kami kemudian sedar pesawat itu hilang daripada radar di Laut Andaman atau utara Selat Melaka.

"Untuk makluman, keupayaan radar kita hanyalah seluas 250 batu nautika," katanya ketika sesi penggulungan perbahasan Yang di-Pertuan Agong di Parlimen minggu lalu.

Abdul Rahim menukar kenyataannya sehari kemudian dan berkata kenyataannya di Parlimen sebagai "tidak tepat."

Juruterbang yang ditemui The Malaysian Insider berkata pengetahuan Abdul Rahim berkenaan istilah penerbangan berkemungkinan selepas diberikan taklimat oleh Agensi Penerbangan Awam (DCA) berhubung kehilangan MH370.

"Pesawat membuat pusingan (Air turn backs) sering berlaku dan anggapan timbalan menteri bermakna ATC atau DCA tidak memaklumkan kepada pihak tentera pesawat itu hilang.

"Menjadi tanggungjawab DCA untuk menjelaskan tindakan mereka," kata juruterbang yang enggan mendedahkan identitinya.

Wall Street Journal minggu lalu melaporkan pegawai Amerika Syarikat (AS) berkata Boeing tidak begitu gembira dengan tindakan pihak berkuasa Malaysia memaklumkan kepada wakil syarikat berkenaan kehilangan pesawat selepas lebih tiga jam.

Pasukan Boeing "agak kecewa dan tidak mempercayai proses" berkenaan, menurut pihak yang rapat dengan syarikat tersebut.

Dalam kenyataan awal berkenaan kehilangan pesawat pada 8 Mac, MAS berkata mereka "mengesahkan pesawat MH370 terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Udara Subang pada 2.40 pagi, hari ini (8 Mac 2014).

"MH370, menggunakan pesawat B777-200, berlepas dari Kuala Luala Lumpur pada 12.41 pagi, 8 Mac 2014. MH370 dianggarkan tiba di Beijing pada 6.30 pagi hari sama. Pesawat membawa sejumlah 227 penumpang (termasuk dua orang bayi) dan 12 anak kapal.

"MAS sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa yang kini mengaktifkan pasukan Mencari dan Menyelamat untuk mengesan pesawat," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada jam 7.43 pagi, 8 Mac lalu.

Syarikat penerbangan itu bagaimanapun melakukan pembetulan terhadap kenyataan mereka dan berkata kali terakhir pesawat dihubungi adalah pada 1.19 pagi, dan bukannya 2.40 pagi waktu Malaysia.

Malam tadi, DCA berkata "Kami ingin memaklumkan perbualan terakhir dalam transkrip antara pusat kawalan udara dan kokpit adalah pada 0119 (Waktu Malaysia) dan ia adalah "Selamat malam pesawat Malaysia tiga tujuh kosong."

"Pihak berkuasa masih lagi menjalankan penyiasatan forensik untuk mengenalpasti kata-kata terakhir itu daripada juruterbang atau pembantu juruterbang.

"Menteri mengarahkan pasukan penyiasat untuk mendedahkan transkrip penuh yang akan dibuat ketika pertemuan dengan saudara mara," katanya.

Pada 12 Mac, pegawai kerajaan Malaysia mendedahkan "Baiklah, selamat malam" adalah kata-kata terakhir daripada pesawat MH370 ketika memberikan taklimat kepada keluarga penumpang China di Beijing.

Akhbar Britain Daily Telegraph mendedahkan transkrip itu pada 22 Mac, dan melaporkan perkataan itu dikeluarkan pembantu juruterbang Fariq Abdul Hamid, 27.

The Malaysian Insider melaporkan pada Jumaat, pegawai daripada industri penerbangan masih lagi kurang jelas tindakan ATC Subang ketika menyedari kehilangan pesawat berkenaan.

"Tidak jelas apa tindakan ATC. Kita tahu MAS sedar kehilangan pesawat mereka namun adakah tentera mengetahuinya?

"Malah, adakah ATC lain di rantau ini sedar MH370 hilang? Mereka berupaya mengesannya jika menerima maklumat lebih awal," kata seorang pegawai penerbangan kepada The Malaysian Insider.

Turut difahamkan, penyiasat Malaysia menemui kesukaran untuk mendapatkan data radar daripada negara jiran ekoran tentera di rantau ini enggan mendedahkan keupayaan mereka.

Laman berita Australia, news.com.au memetik laporan Straits Times minggu lalu berkata, pihak berkuasa Malaysia menimbulkan kemarahan keluarga penumpang apabila berkata terdapat "bukti yang tidak boleh didedahkan" berkenaan kehilangan pesawat.

"Data berkenaan termasuk transkrip pusat kawalan udara, data radar, dan rakaman keselamatan lapangan terbang," lapor akhbar berkenaan.

Kenyataan pihak berkuasa Malaysia yang dikeluarkan di Metropark Lido Hotel in Beijing tidak dilaporkan kebanyakan akhbar, sebaliknya dikongsi di laman-laman sosial, lapor news.com.au.

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menggesa agar penyiasatan dilakukan agar dapat memberikan penjelasan terhadap kehilangan misteri pesawat dan menjelaskan terlalu banyak persoalan menyelubungi kehilangan pesawat yang tiada kaitan dengan kotak hitam.

Kerajaan hanya berkata mereka akan mengadakan inkuiri sejurus kotak hitam pesawat itu ditemui. – 1 April, 2014.
-TheMalaysianInsider
Objek dikutip di Lautan Hindi tiada kaitan MH370, kata Amsa
Isnin, Mac 31, 2014 | Author: Tuk Kiyai

Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia melakukan operasi mencari dan menyelamat di Lautan Hindi untuk mengesan dan mengutip objek yang dilihat satelit, mungkin berkait dengan MH370.



Beberapa objek yang dikutip oleh kapal HMAS Success dan Haixun 01 pada Sabtu diperiksa dan dipercayai tiada kaitan dengan pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH370 yang hilang pada 8 Mac.

Menurut kenyataan Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (Amsa) malam tadi, objek berkenaan diperiksa di atas kedua-dua kapal dan dinyatakan sebagai peralatan menangkap ikan dan buangan terapung.

Bagaimanapun, Amsa berkata, pesawat di kawasan pencarian terus melaporkan penemuan objek serupa seperti yang dilaporkan sebelum ini.


Objek yang dikesan tidak dapat disahkan atau dianggap sebagai serpihan daripada pesawat MH370. Setakat ini, tiada objek yang disahkan adalah daripada MH370.

Pesawat Boeing 777-200ER, yang membawa 239 penumpang dan anak kapal, hilang daripada radar pada 8 Mac kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 tengah malam.

Penerbangan MH370, yang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing, sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama.

Menurut Amsa, aktiviti pencarian semalam meliputi kawasan seluas 252,000 kilometer persegi membabitkan sembilan pesawat.

Antaranya, dua pesawat P3 Orion Tentera Udara Diraja Australia (RAAF), sebuah pesawat P3 Orion Jepun, pesawat Ilyushin China, sebuah pesawat P3 Orion Tentera Laut Korea Selatan, sebuah pesawat P8 Poseidon Tentera Laut Amerika Syarikat, sebuah pesawat C-130 Hercules Tentera Udara Diraja Malaysia dan dua pesawat awam.

Kenyataan itu juga menyebut lapan kapal ditugaskan di kawasan pencarian MH370 dan ini merupakan jumlah terbesar yang pernah menyertai operasi SAR setakat ini.

Menurut kenyataan itu, cuaca di kawasan pencarian agak baik dengan jarak penglihatan melebihi 10 kilometer.

Sementara itu, Kapal Kementerian Pertahanan Australia 'Ocean Shield' dijadual berlepas dari Perth hari ini selepas dilengkapi alat pengesan kotak hitam dan kenderaan di bawah air.

Operasi pencarian bersambung hari ini. – Bernama, 31 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider