Klik "LIKE" jika suka TUK KIYAI: ISU SEMASA

Klik "IKUT" untuk teman TUK KIYAI

Sembang & Pesanan

http://tokkiyai.freeshoutbox.net/

PM perlu jelaskan bagaimana Malindo beroperasi sebelum dapat lesen

Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 10 JULAI: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu menjelaskan secara terperinci bagaimana syarikat penerbangan Malindo Air dibenar beroperasi sebelum mendapat Lesen Perkhidmatan Udara dan diberikan layanan istimewa.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Phua mempersoal tindakan Najib melancarkan Malindo Air pada 11 September 2012 sedangkan syarikat itu hanya mendapat Lesen Perkhidmatan Udara dari Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) pada Februari 2013 sebagaimana disahkan Kementerian Pengangkutan kepadanya pada 4 Julai lalu.

“Mengikut jawapan Kementerian Pengangkutan, antara sebab pemberian Lesen Perkhidmatan Udara adalah ‘Kedudukan Kewangan yang kukuh’ dan ‘Lulus Audit Teknikal’ sedangkan mengikut laporan terkini Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Malindo Air hanya mempunyai modal berbayar RM1 juta sahaja.

“Manakala Nadi Sdn Bhd (pemilik saham utama Malindo Air) seperti dibongkar tahun lalu melanggar Akta Syarikat 1965 kerana tidak memfail penyata kewangan sejak 2007 atau selama enam tahun berturut-turut,” tegasnya pada sidang media di Parlimen hari ini.

Malindo Air merupakan usaha sama National Aerospace & Defence Industries Sdn Bhd (NADI) dan PT Lion Group yang diumum Najib akan beroperasi pada 1 Mei 2014.

Menurut Phua, semua tindakan membuktikan Najib konsisten melaksana dasar berteraskan kroni sekaligus merugikan wang dan membahayakan nyawa mereka.

“Soalan penting perlu dijawab Najib, adakah lesen penerbangan ini dilulus sebab pemilikan 10 peratus saham NADI Sdn Bhd melalui syarikat DZJJ Sdn Bhd yang dimiliki anak Datuk Seri Jamaluddin Jarjis, manakala 5.7 peratus syarikat NADI pula dimiliki Kementerian Kewangan,” katanya lagi.

Pua berkata, rekod juga menunjukkan syarikat itu membahayakan nyawa pengguna.

“Syarikat usahasama PT Lion Group merupakan syarikat penerbangan yang mempunyai trek rekod amat diragui di Indonesia dan antarabangsa. Lion Mentari Air misalnya diharamkan di Eropean Union.

“Pada 14 April 2013 pula, Lion Air terhempas di Bali, ramai juruterbangnya ditahan kerana dadah dan syarikat itu dihukum oleh Kementerian Pengangkutan Indonesia, manakala pada Julai 2011, Lion Air pernah digantung beberapa bulan atas faktor ‘on-time performance’ yang terlalu teruk,” katanya. -keadilandaily

Comments (0)

PM perlu jelaskan bagaimana Malindo beroperasi sebelum dapat lesen
Khamis, Julai 11, 2013 | Author: Tuk Kiyai
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 10 JULAI: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu menjelaskan secara terperinci bagaimana syarikat penerbangan Malindo Air dibenar beroperasi sebelum mendapat Lesen Perkhidmatan Udara dan diberikan layanan istimewa.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Phua mempersoal tindakan Najib melancarkan Malindo Air pada 11 September 2012 sedangkan syarikat itu hanya mendapat Lesen Perkhidmatan Udara dari Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) pada Februari 2013 sebagaimana disahkan Kementerian Pengangkutan kepadanya pada 4 Julai lalu.

“Mengikut jawapan Kementerian Pengangkutan, antara sebab pemberian Lesen Perkhidmatan Udara adalah ‘Kedudukan Kewangan yang kukuh’ dan ‘Lulus Audit Teknikal’ sedangkan mengikut laporan terkini Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Malindo Air hanya mempunyai modal berbayar RM1 juta sahaja.

“Manakala Nadi Sdn Bhd (pemilik saham utama Malindo Air) seperti dibongkar tahun lalu melanggar Akta Syarikat 1965 kerana tidak memfail penyata kewangan sejak 2007 atau selama enam tahun berturut-turut,” tegasnya pada sidang media di Parlimen hari ini.

Malindo Air merupakan usaha sama National Aerospace & Defence Industries Sdn Bhd (NADI) dan PT Lion Group yang diumum Najib akan beroperasi pada 1 Mei 2014.

Menurut Phua, semua tindakan membuktikan Najib konsisten melaksana dasar berteraskan kroni sekaligus merugikan wang dan membahayakan nyawa mereka.

“Soalan penting perlu dijawab Najib, adakah lesen penerbangan ini dilulus sebab pemilikan 10 peratus saham NADI Sdn Bhd melalui syarikat DZJJ Sdn Bhd yang dimiliki anak Datuk Seri Jamaluddin Jarjis, manakala 5.7 peratus syarikat NADI pula dimiliki Kementerian Kewangan,” katanya lagi.

Pua berkata, rekod juga menunjukkan syarikat itu membahayakan nyawa pengguna.

“Syarikat usahasama PT Lion Group merupakan syarikat penerbangan yang mempunyai trek rekod amat diragui di Indonesia dan antarabangsa. Lion Mentari Air misalnya diharamkan di Eropean Union.

“Pada 14 April 2013 pula, Lion Air terhempas di Bali, ramai juruterbangnya ditahan kerana dadah dan syarikat itu dihukum oleh Kementerian Pengangkutan Indonesia, manakala pada Julai 2011, Lion Air pernah digantung beberapa bulan atas faktor ‘on-time performance’ yang terlalu teruk,” katanya. -keadilandaily
|
This entry was posted on Khamis, Julai 11, 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.